Świat luksusu przechodzi głęboką transformację. To już nie przedmioty, ale doświadczenia stają się najważniejszym elementem, za który konsumenci są gotowi zapłacić więcej. Ekskluzywne restauracje, butikowe hotele, wyszukane potrawy i trunki czy personalizowane przeżycia – to segmenty, które odnotowują najszybszy wzrost. Według raportu Bain & Osservatorio Altagamma 2025, sektor luksusu opartego na doświadczeniach zwiększył swoją wartość o 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
„Klient luksusowy chce poczuć się wyjątkowo, a kluczem do tego jest emocjonalne zaangażowanie i personalizacja” – zauważają autorki raportu Claudia D’Arpizio i Federica Levato. Współczesny luksus nie polega już wyłącznie na zakupie przedmiotu, ale na tworzeniu niezapomnianych chwil.
Rynek alkoholi premium – od doświadczeń do inwestycji
Autorzy raportu zwracając uwagę na rosnące grono konsumentów, zwracających uwagę na wyjątkowy charakter i możliwość wyjątkowych doświadczeń, które mają stać się gwarancją niezapomnianych wrażeń konsumenckich. Dlatego tak istotny staje się spersonalizowany dobór poduszek w hotelu dla stałego gościa, ulubiona potrawa w restauracji zawsze serwowana w taki sam sposób czy szlachetny łyk luksusu… A Polacy wykazują rosnące zainteresowanie właśnie tą kategorią luksusu, szczególnie whisky.
Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” z 2024 roku, potwierdza, iż sprzedaż alkoholi luksusowych w Polsce osiągnęła 1,5 miliarda złotych, z czego aż 900 milionów złotych pochodziło ze sprzedaży whisky, co stanowi około 89% całego rynku alkoholi premium…
– Rosnące zainteresowanie trunkami z wysokiej półki może zaskakiwać na tle zbiorczych wyników dotyczących sprzedaży alkoholi – informuje Remigiusz Zdrojkowski z firmy XBS PRO-LOG, zajmującej się obsługą logistyczną towarów akcyzowych. – Okazuje się, iż z roku na rok zmniejsza się zainteresowanie piwem czy wódką z niskich półek, podczas gdy wzrosty są zauważane głównie od poziomu premium. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, iż droższe wina, szampany czy whisky mogą być traktowane zarówno jako prezenty, jak i (w przypadku tych najcenniejszych) jako dobra inwestycyjne – podkreśla.
Amerykańska whisky super premium nowym symbolem prestiżu wśród konsumentów
Whisky jako napój o bogatej historii, jest celebrowana w różnych częściach świata w różny sposób. W Europie (Szkocja, Irlandia) wiąże się z biesiadą, celebracją smaku i jakości. Czasami podaje się w formie cocktaili lub miesza z sokiem jabłkowym. Nieodzownym elementem tych spotkań jest opowiadanie historii oraz przyśpiewki, co tworzy niepowtarzalną atmosferę. W Stanach Zjednoczonych, szczególnie w Kentucky, whiskey bourbon ma swoje miejsca kultu. Amerykanie często piją ją w bardziej swobodny sposób. Oczywiście, klasyka, czyli „whiskey on the rocks” lub w koktajlach, takich jak Old Fashioned, to popularne wybory. Styl picia whiskey w USA koncentruje się na doświadczeniu towarzyskim, a spotkania przy bourbonie mogą trwać godzinami.
W świecie luksusowych trunków jako symbol amerykańskiej elegancji i tradycji wyróżnia się Woodford Reserve. To właśnie Woodford i jego korzenie sięgają Kentucky, marka ta jest od lat głównym partnerem słynnej gonitwy koni Kentucky Derby. W 2024 roku, z okazji 150. edycji Kentucky Derby, Woodford Reserve wypuściła wyjątkową edycję swojej whisky, trzykrotnie starzoną i zaprezentowaną w kryształowej karafce Baccarat, dostępnej w limitowanej liczbie 150 sztuk, każda w cenie 15 000 dolarów. Marka konsekwentnie łączy się z luksusowymi doświadczeniami, takimi jak jazda konna, golf czy kolekcjonowanie dzieł sztuki. W Polsce specjał w beczki z Kentucky zdobył serca polskich koneserów, stając się znaczącym graczem w segmencie amerykańskiej whiskey super premium w Polsce.
– Premiumizacja jest jednym z kluczowych trendów na polskim rynku napojów spirytusowych. Woodford Reserve jako symbol amerykańskiej whiskey, wpisuje się w ten trend, oferując nie tylko wyjątkowy smak, ale także bogatą historię i powiązania z prestiżowymi wydarzeniami. I nie chodzi tylko o wyższe ceny, ale o ekskluzywne doświadczenia, jak degustacje, warsztaty czy zamknięte wydarzenia, które przyciągają wymagających konsumentów, takie jak Kentucky Derby – zauważa Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu firmy Brown-Forman, odpowiedzialny za Europę Środkowo-Wschodnią.
Luksus, styl życia i kultura wyścigów koni
Kentucky Derby, znane jako ‘’najważniejsze dwie minuty w sporcie“, to nie tylko wyścigi konne, ale także święto amerykańskiej kultury i tradycji. Woodford Reserve odgrywa w nim kluczową rolę jako sponsor, a oficjalnym napojem wyścigów jest Mint Julep. Producent Woodford Reserve projektuje specjalne edycje kubków do tego koktajlu ozdobione kamieniami szlachetnymi, które trafiają na aukcje dobroczynne i są prezentowane podczas wydarzenia.
A miłość do koni i wyścigi konne to kolejna pasja, celebrowana przez klientów segmentu premium na świecie. Od Kentucky Derby w USA po Dubai World Cup w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, spotykają się gremialnie, aby celebrować wyjątkowe wydarzenia i ekscytować wynikami każdej gonitwy i zwycięstwa swojego faworyta… Wydarzenia te, z milionami dolarów w puli nagród, przyciągają najlepszych dżokejów, trenerów i konie z całego świata, a rywalizacja na ich torach należy do najbardziej zaciętych w całym sporcie.
Eksperci KPMG zauważają, iż kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży dóbr luksusowych stały się „niezapomniane wrażenia” dostarczane przez produkty. Trend ten szczególnie widać w branży alkoholi premium, gdzie konsumenci chętniej sięgają po produkty wyjątkowe, odpowiednie do ich gustów i stylu życia. Inwestycje w doświadczenia konsumpcyjne, jak degustacje, warsztaty czy dostęp do zamkniętych wydarzeń, stają się nieodłącznym elementem strategii marketingowych marek premium. Dzięki nim firmy zyskują nowych lojalnych klientów, a konsumenci zyskują poczucie wyjątkowości. Jak mówi Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu Brown-Forman, kluczowym elementem strategii jest stworzenie doświadczeń produktowych, które pozwolą konsumentom lepiej poznać produkt, jego historię i proces tworzenia.
Konsumenci decydują się płacić wyższą cenę za produkt, doceniając wyższą jakość, emocje, wartości i doświadczenia jakie niesie ze sobą dana marka. Jak podkreśla Filip Popławski, dyrektor zarządzający Brown-Forman w Europie Środkowo-Wschodniej, koncentracja na segmentach premium i super premium to adekwatna strategia rozwoju, umożliwiająca długoterminowe i stabilne tworzenie wartości wspólnie z partnerami biznesowymi oraz zaspokajanie oczekiwań konsumentów.
Źródło:
* https://centrumpr.pl/artykul/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku%2C178793.html?utm_source=chatgpt.com
** https://zppps.pl/2024/10/30/polacy-pija-mniej-ale-wybieraja-lepsze-alkohole-wodka-w-odwrocie/
***https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/12/rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-edycja-xv.html
****https://www.bain.com/insights/luxury-in-transition-securing-future-growth/
https://centrumpr.pl/artykul/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku%2C178793.html?utm_source=chatgpt.com
https://przeglad-gastronomiczny.pl/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku/