"Sens Życia" Sławomira Rumiaka w Galerii Bielskiej BWA

magazynszum.pl 1 rok temu

Sławomir Rumiak:

Biolożka, Lynn Margulis pisała:
„kiedy nauka i kultura są w konflikcie, kultura zawsze wygrywa”.
Wiedza jest przepisywana przez kulturę; to, co dociera do społeczeństwa, jest już w znacznym stopniu produktem kultury. Laboratoryjne arkana przegrywają z wielkimi narracjami, z ambicją na kształtowanie kompletnego obrazu świata.
Poetyka tzw. pseudonauki – wszelkiego rodzaju teorii spiskowych, mistycznych narracji, politycznych propagand, etc. – jest dla mnie źródłem licznych olśnień i niekłamanej radości, czym chciałbym się z Państwem podzielić na nadchodzącej ekspozycji.

Sławomir Rumiak, Sens życia, 2023, rysunek tuszem, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
widok wystawy „Sens życia” Sławomira Rumiaka, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Stażewski. Beautiful Death-Traps Series, 2022–2023, instalacja, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Stażewski. Beautiful Death-Traps Series, 2022–2023, fragment instalacji, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Stażewski. Beautiful Death-Traps Series, 2022–2023, fragment instalacji, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Stażewski. Beautiful Death-Traps Series, 2022–2023, fragment instalacji (Pułapka na gryzonie – relief serowy), wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Próby kontrolowanej dystrybucji materiału rozrodczego, 2022, fotografia, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Inkarnacje. Amerykański bohater Mickey znaleziony w polskim lesie. Zgliszczak pospolity (Kretzschmaria deusta), 2016–2023, fotografia, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Inkarnacje. Ironia nazw zwyczajowych, ok. 2018, fotografia, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
widok wystawy „Sens życia” Sławomira Rumiaka, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
widok wystawy „Sens życia” Sławomira Rumiaka, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
widok wystawy „Sens życia” Sławomira Rumiaka, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Kwiat paproci, 2023, lightbox, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Kwiat paproci, 2023, lightbox, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Sekretne życie warzyw, 2023, wideo-instalacja, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Sekretne życie warzyw, 2023, wideo-instalacja, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Piękny Jaś kontra reszta świata, 2023, instalacja, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak
Sławomir Rumiak, Piękny Jaś kontra reszta świata, 2023, fragment dokumentacji rajdu pojazdów napędzanych roślinami strączkowymi, wystawa „Sens życia”, Galeria Bielska BWA, fot. S. Rumiak

Agata Smalcerz, kuratorka wystawy:
Wystawy Olafa Brzeskiego i Sławomira Rumiaka w Galerii Bielskiej BWA to kolejne, po wystawie Jerzego Nowosielskiego i Stanisława Niemczyka, spotkanie. Tym razem są to dwie oddzielne prezentacje w obu salach galerii, artystów, których wzajemny wpływ na twórczość każdego z nich istnieje od dawna. Problematykę ich najnowszych prac odnieść można do szerokiego spektrum, które rozciąga się „między domem a kosmosem”.

Na wystawie SENS ŻYCIA znajdują się prace łączące różne media, od rysunku, poprzez fotografię, wideo, elementy infografiki, do obiektów mobilnych z żywymi organizmami. Część prac powstała we współpracy z żoną Sławka, japońską designerką, Kanon Myokoin.

Sławomir Rumiak – urodził się w 1972 roku w Bielsku-Białej, fotograf, artysta wizualny. Absolwent katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999). Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne, m.in. projekt Pręt-à-Porter (2004), na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy „Wyjazd” przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Artysta doskonale rozpoznawalny w Japonii – współpracował między innymi z tokijskimi galeriami Il Tempo Gallery oraz Zeit Foto Salon, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych, wykładał na tamtejszych uczelniach. Był kuratorem wystaw sztuki japońskiej w Polsce: „Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii” (2010, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach) oraz „Atokata”, wystawy indywidualnej Kishin Shinoyamy (2012, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach). W latach 2014–2017, podczas rezydencji artystycznych w Brazylii i Polsce, wespół z brazylijskim fotografem Cristiano Mascaro realizował projekt „Ślady ludzi”. Polska premiera powstałego w tym projekcie filmu Sławomira Rumiaka pt. „Macunaima wraca do Sao Paulo” miała miejsce w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie w 2015 roku, brazylijska – w Instituto Tomie Ohtake w 2017 roku.
W ostatnich latach artysta większość czasu spędza w lesie, pracuje z żywymi organizmami.

Idź do oryginalnego materiału