Podali wzrost cen w sklepach. Te produkty zdrożały najbardziej

kamienskie.info 1 tydzień temu
Zdjęcie: 13.02.2020 Gdansk Otwarcie sklepu Kaufland w miejsce Tesco Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER


Koszyk codziennych zakupów badany przez UCE Research i Uniwersyter WSB Merito drożał znacznie szybciej od inflacji. Jego koszt w górę ciągnęły ceny masła, owoców i napojów. Taniał za to cukier.

Z zebranych danych wynika, iż w marcu br. na 17 analizowanych kategorii 16 podrożało, a w jednej produkty nieznacznie staniały. W grupie 5 najbardziej drożejących kategorii rok do roku znalazły się te same segmenty co w lutym, w identycznej kolejności.

Pierwsze miejsce w „rankingu drożyzny” ponownie zajęły artykuły tłuszczowe (masło, margaryna, olej) ze wzrostem na poziomie 16,6 proc. rdr. (w lutym – 16,1 proc.). Przy czym masło podrożało w marcu o 27,4 proc. rdr. (w lutym – o 32,5 proc. rdr.).

Na drugim miejscu znalazły się owoce ze średnim wzrostem 13,6 proc. rdr (w lutym – 10,7 proc.). – Kończą się zapasy owoców w polskich chłodniach, a dodatkowo koszty magazynowania i transportu z innych państw są bardzo wysokie. Podwyżki cen powinny wyhamować w momencie pojawienia się na rynku tegorocznych zbiorów, ale tylko pod warunkiem, iż nie będziemy mieli do czynienia z anomaliami pogodowymi, które mogą niekorzystnie wpłynąć na wielkość zbiorów – poinformował ekspert.

Trzecią lokatę na liście najbardziej drożejących produktów zajęły napoje bezalkoholowe, z podwyżką 12,9 proc. rdr. (9,8 proc. w lutym). Na czwartym miejscu uplasowały się słodycze i desery z podwyżką 11,3 proc. (w lutym – 9,7 proc). Piąte miejsce w rankingu zajął nabiał ze wzrostem 10,9 proc. (w lutym – 9,4 proc.). W opinii autorów raportu wzrost cen w tej kategorii to skutek rosnących kosztów utrzymania bydła i ograniczonej podaży mleka.

Kolejne miejsca zajęły warzywa ze wzrostem 8,6 proc, pieczywo – 7,1 proc., środki higieny osobistej – 5,8 proc., ryby – 5,8 proc., mięso – 5,6 proc., wędliny – 5,5 proc., karmy dla zwierząt – 3,3 proc., używki (kawa, herbata, alkohole) – 2,8 proc., art. dla dzieci – o 2,5 proc., chemia gospodarcza 1,2 proc., dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy i musztardy) – 1,1 proc.

Jedyną kategorią, w której w marcu odnotowano spadek cen, okazały się produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.), które potaniały o 1,2 proc. rdr. Spadek cen – o 0,4 proc.

Idź do oryginalnego materiału