Oszustwo na ZUS i OC

glosseniora.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: oszustwo


Oszustwa na ZUS i OC należą do najpopularniejszych metod wyłudzania danych. Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora od ponad 10 lat edukuje i ostrzega przed zagrożeniami jakie czyhają na seniorów w przestrzeni informacyjnej. Prowadzimy działania w ramach kampanii „Stop Manipulacji. Nie Daj Się Oszukać”. W dzisiejszym artykule chcemy przestrzec seniorów przed odbieraniem fałszywych telefonów od osób podszywających się pod pracowników ZUS oraz osób chcących wykorzystać skradziony PESEL do zawierania fikcyjnych umów ubezpieczeniowych.

Podejrzane wiadomości od ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników Zakładu i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu na PUE lub eZUS. Wiadomości, które otrzymują klienci wyglądają bardzo wiarygodnie i nie budzą podejrzeń, zawierają fałszywą nazwę „zus-pl”. Po ich otwarciu pojawia się informacja o problemie z przetworzeniem płatności oraz prośba o potwierdzenie danych za pośrednictwem linku. Po kliknięciu ofiara zostaje przekierowana na stronę bardzo przypominającą system ZUS, pojawia się również prośba o zalogowanie i wpisanie danych z karty kredytowej.

Fałszywe ubezpieczenia OC i skradzione PESELE

Kolejnym niebezpieczeństwem są fikcyjne umowy ubezpieczeniowe, które oszuści zawierają, wykorzystując do tego skradzione dane. Ofiary dowiadują się o tym dopiero w momencie, w którym otrzymują wezwanie do zapłaty składki za polisę OC, której nigdy nie zawierały. Oszuści zakupują polisy przy użyciu skradzionych danych, opłacając jedynie pierwszą ratę, a kolejne idą już do prawdziwego właściciela PESEL-u. Zdarzają się sytuacje, kiedy jedna osoba staje się właścicielem kilkunastu pojazdów a następnie otrzymuje wezwanie do zapłaty w kwocie kilkuset tysięcy złotych.

Jak się chronić?

Należy pamiętać, iż ZUS nigdy nie wysyła do swoich klientów e-maili ani nie wykonuje telefonów z prośbą o weryfikację danych. Absolutnie nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj żadnych załączników z nieznanych źródeł. jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości, skontaktuj się z ZUS dzięki oficjalnego numeru telefonu (22 560 16 00). Zakład wskazuje również, iż podczas kontaktu z klientem, pracownik przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazują istotne informacje, o które prosi klient. Warto także regularnie monitorować swój PESEL i sprawdzać czy nie zawarto żadnych fikcyjnych umów z wykorzystaniem naszych danych. Pamiętajmy, aby nigdy nie udostępniać osobom trzecim poufnych informacji i zastrzec swój numer PESEL. W sytuacji, gdy otrzymasz wezwanie do zapłaty, zgłoś się do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub firmy, która cię reprezentuje.

Idź do oryginalnego materiału