Oszustwo na znanego lekarza

glosseniora.pl 23 godzin temu
Zdjęcie: oszustwo na znanego lekarza


Oszustwo na legendę to najpopularniejsza metoda manipulacji. Przestępcy nieustannie tworzą nowe warianty tego oszustwa, a jednym z nich jest podszywanie się pod znaneosobistości. Ofiarą tej metody padł ostatnio profesor Andrzej Bochenek, kardiochirurgz Katowic. Oszuści wykorzystali jego osobę, aby zareklamować rzekomo cudowne leki.

To nie pierwszy taki przypadek, kiedy oszuści wykorzystują wizerunki znanych osób, by sprzedać wątpliwej jakości produkt. Stowarzyszenie MANKO-Głos Seniora w ramach kampanii Bezpieczny Senior STOP Manipulacji – Nie Daj Się Oszukać od lat edukuje, informuje i podpowiada, jak nie dać się nabrać na tego rodzaju oszustwa. Aby wzmocnić swój przekaz, oszuści, chcąc wyłudzić pieniądze nie tylko podszywają się pod rozmaite osoby – wnuczka, siostrę, policjanta, ale także wykorzystują do tego celu wizerunki osób publicznych. Przestępcy publikują w internecie fałszywe posty lub reklamy,
pod nazwiskiem osoby, pod którą się podszywają. W tym celu oszuści korzystają z techniki “deepfake”, czyli wygenerowanych lub zmanipulowanych przez sztuczną inteligencję obrazów, treści dźwiękowych lub materiałów wideo, które łudząco przypominają istniejące osoby, przedmioty, miejsca, podmioty, które odbiorca mógłby niesłusznie uznać za
prawdziwe.


Lekarze nie mogą reklamować leków, wyrobów medycznych ani żadnych suplementów diety. Prawo zakazuje choćby używania w reklamie choćby wizerunku lekarza. Tym bardziej, jeżeli do kupienia danego produktu lub wyrobu medycznego namawia znany medyczny autorytet, powinno nas to zaalarmować. Oznacza to, iż lekarz, którego osoba została
wykorzystana na rzecz reklamy, padł ofiarą kradzieży wizerunku, a pacjent ma do czynienia z oszustwem.

Uwaga na fałszywe autorytety – lekarz w reklamie to sygnał alarmowy


Tym razem ofiarą tej metody padł polski kardiochirurg, profesor Andrzej Bochenek. Posługując się jego nazwiskiem, oszuści zareklamowali rzekomo cudowne specyfiki, takie jak suplementy diety, maści oraz leki. Profesor Bochenek, w odpowiedzi na liczne zapytania pacjentów, zabrał głos publicznie i z całą stanowczością podkreślił, iż informacje pojawiające się w Internecie są nieprawdziwe i mają na celu wprowadzenie pacjentów w błąd, a on sam nigdy nie firmował tych leków.
Tego typu działania oszustów to już nie tylko manipulacja i bezprawne wykorzystywanie wizerunków wybitnych osobistości, ale przede wszystkim realne zagrożenie dla zdrowia! Podatne na tego rodzaju oszustwa są szczególnie osoby starsze, dlatego apelujemy o ostrożność! Pamiętajmy, iż zaufanie „autorytetowi z reklamy” może skończyć się poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Apelujemy – seniorze, zachowaj czujność i nie daj się oszukać!

Jak się chronić?


● Nie ufaj reklamom z „lekarzami” bez podanego źródła

● Konsultuj leki i suplementy tylko z lekarzem, nie kupuj i nie zażywaj w ciemno!
● Zgłaszaj podejrzane treści do UOKiK lub CERT Polska
● Nie wierz w istnienie “magicznego leku” na wszystkie dolegliwości
● Sprawdzaj dane preparatów/wyrobów medycznych – datę, firmę produkcyjną,
zastosowanie


CERT Polska – zajmuje się analizą i zwalczaniem zagrożeń w internecie. Podejrzany sklep
możesz zgłosić na stronie: incydent.cert.pl.
UOKiK – zajmuje się kształtowaniem i realizacją polityki ochrony konkurencji i konsumentów.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Idź do oryginalnego materiału