Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora od ponad 10 lat edukuje i ostrzega przed zagrożeniami, jakie czyhają na seniorów w przestrzeni informacyjnej. Prowadzimy działania w ramach kampanii „Stop Manipulacji. Nie Daj Się Oszukać”. W dzisiejszym artykule chcemy przestrzec przed oszustami na popularnej stronie Booking.com.
Na stronie Booking.com dokonywane jest dziennie blisko 1,5 miliona rezerwacji, a z jej usług korzystają praktycznie wszyscy: rodziny, firmy, biznesmeni, osoby indywidualne, itd. Przyciąga ona także oszustów, którzy, wykorzystując szeroki zasięg witryny, wyszukują potencjalne ofiary.
Oszuści przejmują dane po złamaniu systemu bezpieczeństwa hotelu, o czym ofiara najczęściej nie wie. W tym celu cyberprzestępcy wysyłają do personelu hotelowego e-maile phishingowe, podszywając się przy tym za pracowników serwisu. Wiadomości zawierają niebezpieczne linki, które po kliknięciu i pobraniu złośliwego oprogramowania, zapewniają cyberprzestępcom dostęp do systemów komputerowych hotelu. Oprogramowanie infiltruje sieć hotelową w poszukiwaniu danych osób, które dokonały rezerwacji przez serwis Booking.com. Takie informacje obejmują dane wrażliwe, jak imiona, nazwiska, adresy oraz szczegóły rezerwacji. Następnie oszuści, wykorzystując skradzione informacje i podszywając się pod pracowników hoteli, kontaktują się z ofiarami i informują ich o problemach z płatnością lub rezerwacją. Wszelkie prośby o ponowne dokonanie płatności powinny wzbudzić naszą czujność, gdyż w takim wypadku pieniądze wpłacone ponownie mogą trafić do oszustów.
Pomimo faktu, iż tego typu oszustwa są powszechnie znane i nie wzbudzają już aż takiego zaskoczenia, wciąż wiele osób daje się na nie nabrać. Oszuści wykorzystują zaufanie, jakim obdarzamy znane i powszechnie renomowane platformy.
Do oszustw, które zaliczają się do kategorii „oszustwa na Booking” należą:
- fałszywe zakwaterowania,
- fałszywe strony Booking.com, łudząco podobne do oryginalnej platformy, gdzie jesteśmy proszeni o ponowne wprowadzenie naszych danych,
- fałszywe e-maile z żądaniem uzupełnienia danych z karty kredytowej,
- fałszywa pomoc techniczna, wykorzystująca informację o występującym nieautoryzowanym dostępie. Hiperłącze przekierowuje nas do fałszywej witryny, gdzie mamy uzupełnić dane lub pobrać oprogramowanie.
Apelujemy o zachowanie ostrożności, zwłaszcza jeżeli wybieramy się na wakacje! Zawsze warto sprawdzić szczegóły w otrzymanej wiadomości i upewnić się, czy nic nie budzi naszych zastrzeżeń. Absolutnie nie klikajmy w linki nieznanego pochodzenia, a jeżeli potrzebujemy skontaktować się z obsługą serwisu lub hotelu, najlepiej jest zrobić to oficjalnymi kanałami. Wszelkie nasze obawy należy niezwłocznie zgłosić serwisowi Booking.com. Dostęp do naszej rezerwacji jest najbezpieczniejszy w aplikacji lub na stronie internetowej. Pamiętajmy, aby zachować czujność! o ile wystąpią faktyczne trudności z płatnością lub rezerwacją, serwis Booking.com skontaktuje się z nami bezpośrednio.
