Zielone światło dla rozbudowy S19. Ułatwienie dla kierowców na trasie Lublin-Rzeszów

radio.lublin.pl 1 tydzień temu

Wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 między węzłami Sokołów Młp. Północ i Jasionka. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.

Jak poinformowała we wtorek w komunikacie rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, wniosek dotyczy odcinka S19 o długości ok. 13,8 km. Wykonawcą jest firma Strabag, a wartość kontraktu to ponad 272,8 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w czwartym kwartale 2026 r.

W ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany; w przyszłości będzie mogła powstać tam stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19.

„Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy” – zauważyła Rarus.

Inwestycja będzie realizowana na terenie gmin: Sokołów Młp. i Trzebownisko (pow. rzeszowski) oraz w gminie Czarna (pow. łańcucki), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.

Rarus przypomniała, iż wydanie decyzji ZRID określa granice terenu, jaki jest przewidziany do przejęcia pod budowę drogi, i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne dotyczące ustalenia wysokości odszkodowania będzie prowadzić wojewoda podkarpacki.

„Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna” – wyjaśniła rzeczniczka.

Podkreśliła, iż dzięki tej inwestycji, cała trasa Via Carpatia na terenie Polski będzie mieć po dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Ponadto zlikwidowane zostanie tzw. wąskie gardło, powodujące utrudnienia w ruchu tranzytowym i w dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu, a to z kolei przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.

Szlak Via Carpatia to najważniejszy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

PAP/ RL/ opr. DySzcz

Fot. www.gov.pl

Idź do oryginalnego materiału