Na pewno nie jest to dokładnie to, co studenci z Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego na Politechnice Poznańskiej sobie pomyśleli pewnego dnia, ale jest to w miarę wierne streszczenie….
Ale po kolei. Brytyjski Institution of Mechanical Engineers (Instytut Inżynierów Mechaników) od czternastu lat organizuje The Railway Challenge. Jest to międzynarodowy konkurs, którego głównym celem jest zbudowanie w pełni funkcjonalnej lokomotywy na tor o szerokości 260 milimetrów i poddanie jej serii testów na prawdziwym torze.
Szczegółowe wymagane parametry lokomotywy są opisane w 24-stronicowym dokumencie, najważniejsze, moim zdaniem, to: maksymalna waga 2000 kg, minimalny promień krzywizny toru 20 metrów,maksymalna szybkość 15 km/h, dwa niezależne hamulce, koła o średnicy co najmniej 200 mm, praca w dowolnych warunkach atmosferycznych bez dodatkowych osłon.
Warto w tym miejscu sobie uświadomić, iż rozstaw toru 260 mm to nieco mniej niż długość kartki papieru formatu A4, tego najczęściej używanego do komputerowej drukarki.
Udział w konkursie jest otwarty m.in. dla studentów kierunków inżynieryjnych z całego świata. Nie jest to tania impreza – rejestracja w konkursie w 2025 roku kosztuje prawie GBP1000 za drużynę (max. 15 osób). Jest tańsza opcja dla zespołów biorących udział w konkursie po raz pierwszy, od których nie wymaga się zbudowania lokomotywy, a tylko przedstawienie jej szczegółowego projektu technicznego.
Każdą lokomotywę ocenia się w kilku konkurencjach, oto przykłady: odzysk energii, czyli jak najdłuższa odległość przejechana tylko z wykorzystaniem energii uzyskanej w czasie jednego hamowania; wymiana zestawu kołowego w jak najkrótszym czasie; auto-stop, polegający na tym iż drużyna umieszcza własny znacznik w wyznaczonym miejscu przy torze i lokomotywa, po minięciu tego znacznika, ma się samoczynnie zatrzymać po przejechaniu dokładnie 25 metrów.
Kilkakrotnie w konkursie brali udział studenci z Politechniki Poznańskiej, o których wspomniałem na samym początku. W 2023 roku poznaniacy i ich lokomotywa PUtrain wygrali konkurs. W roku 2024 ta sama drużyna (i lokomotywa) zajęła trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej i pierwsze miejsca w kategoriach utrzymania pojazdu oraz aerodynamiki.
Oto szczęśliwi zwycięzcy konkursu z 2023 roku:
A oto kilka innych lokomotyw biorących udział w konkursie:
A na zakończenie kilka słów o miejscu w którym się odbywa ten konkurs. Jest to Stapleford Park, we wsi Stapleford w angielskim hrabstwie Leicestershire około 150 km na północ od Londynu. W parku jest miniaturowa kolej zbudowana w 1958 roku, o długości 3,2 km z 80-metrowym tunelem i mostem przez rzekę Eye. Kilka razy w roku kursują tam miniaturowe pociągi parowe, co można zobaczyć na video poniżej.