Święta oraz nadchodzące po nich ferie zbliżają się wielkimi krokami. W związku z tym wiele osób już teraz szuka noclegów na upragniony, zimowy urlop. Przeglądając oferty hotelowe czy kwater prywatnych, zwróć uwagę na pewien istotny szczegół. W przeciwnym wypadku możesz się srogo naciąć. Podczas rezerwacji, często jesteśmy proszeni o wpłacenie zadatku bądź zaliczki. Wiele osób traktuje te dwa sformułowania tożsamo i automatycznie przelewa pieniądze, nie zastanawiając się nad możliwymi różnicami. A te są dość spore.
REKLAMA
Zobacz wideo Jak wygląda hotel 5-gwiazdkowy w Kolumbii? W Polsce miałby maksymalnie trzy gwiazdki
Co jest lepsze, zadatek czy zaliczka? To zależy
W dużym skrócie: zadatek to zabezpieczenie, które nie ulega zwrotowi lub jest wypłacany w podwójnej wysokości. Z kolei zaliczka to część zapłaty, którą możesz odzyskać w razie odwołania rezerwacji. O co dokładnie chodzi?
Zarówno zadatek, jak i zaliczka to forma przedpłaty, która najczęściej stosowana jest, jeżeli usługa ma być realizowana za jakiś czas. Dotyczy to nie tylko noclegów, ale także przykładowo wizyty w salonie piękności, u fryzjera, mechanika, gdy chętnych na nasze miejsce nie brakuje. Ma zadbać o interesy zarówno konsumenta (wykonanie usługi), jak i przedsiębiorcy (zapłata za usługę). Na czym polega zasadnicza różnica?
Hotel rezerwacja iStock/AndreyPopov
Czy da się odzyskać zaliczkę? Prawo mówi wprost
Jak informuje UOKiK: jeżeli po wpłacie zaliczki zrezygnujesz z usługi czy wynajmu noclegu, obiekt jest zobowiązany dokonać jej zwrotu. To samo dotyczy przedsiębiorstwa - gdy z jakiegoś powodu anulują ci rezerwację, pieniądze zostaną zwrócone w takiej wysokości, w jakiej były pobrane. W przypadku zadatku mowa o nieco innej sytuacji. jeżeli zrezygnujesz z usługi, nie otrzymasz zwrotu. Natomiast jeżeli to przedsiębiorca nie wywiąże się z umowy, możesz liczyć na zwrot w podwójnej wysokości. Warto jednak tu zaznaczyć dwie kwestie:
Ani zadatek, ani zaliczka, nie mogą wynosić 100 proc. wynagrodzenia za usługę.
W razie wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, za które żadna ze stron nie odpowiada (lub odpowiadają obie), zarówno zadatek, jak i zaliczka, powinny być zwrócone konsumentowi.
Zobacz też: Wkładasz ubrania do hotelowych szafek? Ekspert ostrzega. "Po prostu zostaw w walizce"
Dlatego już w trakcie rezerwacji warto zwrócić uwagę na to, czy obiekt wymaga zaliczki, czy zadatku, a następnie ustalić jego wysokość. Dzięki temu unikniesz niedomówień w razie ewentualnej rezygnacji. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.