Z miłości do dojrzałości: Joanna Głowacka i jej misja pokazania piękna seniorów

gazetasenior.pl 4 dni temu
Zdjęcie: Joanna Głowacka Spot management


Z pasją i konsekwencją działa z seniorami i dla seniorów. Od Agencji SPOT Management, która jako jedna z pierwszych dostrzegła potencjał dojrzałych modeli i modelek, przez projekt „Senior/ka Roku” realizowany wspólnie z Gazetą Senior, po wystawę „Moda na dojrzałość” – każda z tych inicjatyw miała na celu pokazanie potencjału seniorów. Dziś wracamy do Joanny Głowackiej przy okazji międzypokoleniowej sesji zdjęciowej babci Ilony i wnuczki Ady. O pięknej okładce, którą stworzyły razem z fotografką Małgorzatą Drozdowską, oraz o nieoczywistych echach senioralnych projektów – opowiadają w naszej rozmowie.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Linda Matus: Czy po fali sesji dziecięcych nadeszła moda na profesjonalne, rodzinne sesje międzypokoleniowe?

Małgorzata Drozdowska: Myślę, iż rodzinne sesje międzypokoleniowe powstawały równolegle do sesji dziecięcych, jednak obserwujemy pewną ewolucję w świecie fotografii rodzinnej. Współczesne rodziny poszukują fotografii, które wychodzą poza standardowe, statyczne portrety, dążąc do ujęć, które opowiadają ich unikalną historię i podkreślają relacje łączące różne pokolenia.

Joanna Głowacka: Myślę też, iż sesje w stylu boho trochę się opatrzyły. Ponadto są one niezwykle do siebie podobne. Dlatego mam wrażenie, iż klienci będą szukać sesji bardziej unikalnych, z opracowaną stylizacją, która nada mocy i z jednej strony podkreśli wyjątkowość pozujących osób, a z drugiej łączące ich więzi.

Co jest najważniejsze w fotografii rodzinnej?

Małgorzata: Dobra fotografia rodzinna to taka, która za kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt lat będzie wciąż wywoływać te same emocje i przypominać o wyjątkowych więziach, jakie łączą bliskich sobie ludzi. To nie tylko dokumentacja, ale prawdziwa pamiątka emocjonalna, która przetrwa próbę czasu.

Jak modelki – Ilona i Ada – trafiły do Was? Jak to się stało, iż to właśnie one goszczą dziś na naszej okładce?

Małgorzata: Zaaranżowałyśmy sesję fotograficzną, która przełamuje koncepcję portretów rodzinnych. Zamiast typowych, sielskich kadrów na łonie natury, stworzyłyśmy elegancką sesję o modowym wydźwięku. Naszym celem było ukazanie, iż fotografie rodzinne mogą być stylowe i pełne klasy.

Do tego projektu poszukiwałyśmy modelek pełnych energii, które łączy autentyczna, silna więź. Ich naturalna relacja i profesjonalizm – obie mają doświadczenie modelingowe – pozwoliły nam stworzyć obrazy, które są zarówno stylowe, jak i autentyczne.

Joanna: Ilona to modelka dojrzała agencji SPOT Management. Wiedziałam, iż ma córki, stąd zaproponowałam jej udział w naszym projekcie. Okazało się jednak, iż Ilona zapozuje ze swoją wnuczką, która freelancersko także zajmuje się modelingiem.

Jestem przekonana, iż nie tylko nasi Czytelnicy docenią efekt końcowy.

„Moda na dojrzałość” tj. casting, sesje, wystawa – odważny projekt, który gościł na okładce kwietniowego wydania „Gazety Senior” w 2024 roku – dostaje drugie życie. Opowiesz nam o tym?

Joanna: Ta historia potwierdza, iż czasem po prostu warto zrobić krok w nieznanym kierunku. W internecie natknęłam się na informację o zeszłorocznej konferencji naukowej „Świat (nie)przyjazny starości”. Napisałam do organizatorów, opisując nasze przedsięwzięcie „Moda na dojrzałość”, z pytaniem, czy byłoby ono dla nich interesujące. Okazało się, iż tegoroczna konferencja jest w trakcie przygotowań, a naszym projektem zainteresowano się bez oglądania zdjęć (śmiech). Dopiero po kilku rozmowach i wymianie e-maili, dr Iwański poprosił mnie o przesłanie fotografii – gdy je zobaczył, był szczerze zachwycony i postanowił znaleźć im specjalne miejsce. Tym samym w galerii Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Szczecińskiego zostanie uroczyście otwarta wystawa zdjęć. Ponadto, w jednym z bloków tematycznych poświęconych aktywizacji seniorów, opowiem o kulisach projektu „Moda na dojrzałość” oraz podzielę się społecznymi obserwacjami i wnioskami płynącymi z tego typu przedsięwzięć.

Swoje już dość liczne i interesujące doświadczenia międzypokoleniowe wykorzystujesz teraz również w ramach inicjatywy „PrzeŁącznik Pokoleń”. Co robicie w ramach tego projektu?

Joanna: To również interesująca historia, która uzmysławia, iż warto angażować się w różne projekty, ponieważ w ten sposób rodzą się kolejne ścieżki. Przygoda zaczęła się od „Dni Uczenia się Dorosłych”, gdzie wspólnie z Moniką Rokitą i Agnieszką Zagórską poprowadziłyśmy webinar na temat wartości uczenia się i poznawania samych siebie, ponownie wykorzystując projekt „Moda na Dojrzałość”. I tak narodził się PrzeŁącznik, w ramach którego prowadzimy warsztaty i szkolenia na temat różnorodności w organizacjach. Różnorodność ta wynika nie tylko z różnic pokoleniowych, ale wszelkich innych, chociażby tych związanych ze stanem zdrowia. Zależy nam na uelastycznianiu obu stron – zarówno pracowników, jak i pracodawców, aby wszystkim pracowało się lepiej i efektywniej.

Nasza codzienność – a tym samym rynek pracy – bardzo gwałtownie się zmienia. W czym dziś wspieracie seniorów? Gdzie leżą wyzwania dla pokolenia silver, a gdzie kryją się ich moce?

Joanna: Na pewno silversi nie mogą zapominać o swoich atutach – umiejętności komunikowania się face-to-face, rozwiązywania problemów, koncentracji na celach i pełnionych rolach, wysokim poziomie angażowania się w powierzone zadania. To, co sprawia im trudność, to szybkie tempo pracy, technologia oraz niedocenianie istotności okoliczności i warunków, na które czasem nie mamy wpływu.

Dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i wspólne szukanie rozwiązań w świecie pełnym wyzwań jest niezwykle ważne. Mam nadzieję, iż znajdziecie chwilę, by porozmawiać o międzypokoleniowych wyzwaniach, z którymi mierzycie się w PrzeŁączniku. To może być interesująca rozmowa.

Galeria zdjęć Babcia Ilona i Wnuczka Ada

Podobał Ci się ten artykuł? Prenumeruj Gazetę Senior i bądź na bieżąco z ważnymi tematami! Zajrzyj do sklepu „Gazety Senior” TUTAJ


Jeżeli interesują Cię dojrzała moda i uroda, zapisz się do Newslettera Gazety Senior Zapisz się do Newslettera


„Gazeta Senior” – lipiec 2025 [07/2025]: Sprawdź, co w numerze!

Strój kąpielowy dla dojrzałej kobiety [10 kostiumów kąpielowych dla sylwetki po 60.]

Idź do oryginalnego materiału