Wskazówki dotyczące kompozycji dla fotografów ślubnych (i wszystkich innych)

oen.pl 10 miesięcy temu


Zasady są po to, żeby je łamać, ale też są tworzone po coś. Naszą zasadą jest powszechnie znana zasada trójpodziału, uwzględniana w większości naszych zamierzonych kompozycji. Ale jakich innych kompozycji używamy? Nasi przyjaciele z Fire & Ice wykonali fantastyczną robotę, tworząc poradnik dotyczący pełnej kompozycji dla fotografów ślubnych.

Złoty podział

W tej kompozycji, bazującej na liczbach Fibonacciego, zastosowano łuki nieskończenie przypominające kształtem spiralę, z których można tworzyć wyważone i estetyczne zdjęcia.

Przechodzić

Prosta, ale harmonijna kompozycja wykorzystująca dwie linie, tworząca środkowy krzyżyk z obiektem w centrum kadru.

Tunel

Podobnie jak w przypadku „linii wiodących”, kompozycja tunelu służy do przyciągnięcia wzroku do obiektu dzięki głębi.

Kształt L

Kompozycja w kształcie litery L pojawia się, gdy elementy tworzą kształt „L”, który można (i często się) mnoży. Statyczne linie poziome i pionowe, jakie prezentuje ten rodzaj kompozycji, tworzą wrażenie odpoczynku, bezruchu i harmonii

Krzywa S

Zakrzywione linie w kompozycji w kształcie litery S dodają wrażenia ruchu statycznemu obrazowi. W niektórych przypadkach mogą choćby dodać do ujęcia wizualną głębię i perspektywę.

V kształt

Litera V nie tylko może gwałtownie skierować wzrok do punktu centralnego, ale może także zablokować skupienie widza na obiekcie.

Okólnik

Okrąg oferuje inną drogę do kompozycji, ścieżkę, w której krzywe w scenie dobrze się sprawdzają, ale linie proste mogą zwykle przecinać się z krawędzią. Okrąg reprezentuje element kadru, który pod wieloma względami jest znacznie bliższy temu, jak faktycznie postrzegamy świat.

Piramida

Przy stabilnej kompozycji trójkąta występuje symetryczny układ elementów. Nasz przykład pokazany powyżej jest dość „dosłowny”, ale ta kompozycja może wykorzystywać wiele elementów w ramce, tworząc kształt „piramidy”, aby utrzymać uwagę na osi obrazu.

Zasada trójpodziału

Siatka służy do podziału zdjęcia na dziewięć równych części, oferując cztery celowniki do umieszczania ważnych obiektów. Ten przewodnik pomoże zrównoważyć główny obiekt z ujemną przestrzenią.

Zrównoważony

Jeśli uważasz, iż każdy element kadru ma rzeczywistą wagę, zrównoważona kompozycja oferuje dwa punkty ostrości o tej samej „wadze”, tj. rozmiarze, ostrości i kolorze. Równomiernie zbilansowana kompozycja tworzy uczucie spokoju i wyciszenia.

Niezrównoważony

Ta kompozycja często opiera się na głębi i asymetrii i może podkreślić zdjęcie, nadając priorytet jednemu punktowi ostrości względem drugiego.

Przekątna

Często używamy linii ukośnych, aby poprowadzić wzrok widza przez scenę w stronę obiektu. Dlatego ukośne linie mogą stworzyć poczucie dynamiki i działania.

Podwójna przekątna

Możesz użyć w ramce więcej niż jednej linii ukośnej, zwłaszcza gdy współpracują one ze sobą, tworząc harmonijne linie wiodące, podkreślające fotografowany obiekt.

Złoty Trójkąt

Zasada ta przypomina nieco zasadę trójpodziału, ale zamiast linii prostych szereg ukośnych linii tworzy trójkąty prostokątne. Główny przedmiot powinien znajdować się na przecięciu tych trójkątów.

Promieniujące

Elementy kompozycji promieniują na zewnątrz lub do wewnątrz od centralnego punktu, dodając głębi i wizualnego ruchu zdjęciu. Ta kompozycja może stworzyć wrażenie jedności i płynnego ruchu.

Podsumowując

Dobra kompozycja fotograficzna jest podstawą obrazu i polega na umieszczeniu obiektu w jego kadrze. Wdrożenie tych zasad i celowe rozważenie ich może poważnie poprawić jakość Twojej fotografii!




Źródło

Idź do oryginalnego materiału