Wydawać by się mogło, iż metro to temat dotyczący wyłącznie Warszawy. W końcu to tu tysiące mieszkańców codziennie korzystają z podziemnej kolejki, by szybciej dotrzeć do pracy, szkoły czy na spotkania towarzyskie. Jednak okazuje się, iż druga linia metra niesie korzyści nie tylko dla stolicy. Mieszkańcy niewielkiej podwarszawskiej wioski będą mieć stację dosłownie pod nosem.
REKLAMA
Zobacz wideo Miasto było skazane na korki, dlatego zbudowali podwieszane metro
Kiedy zakończenie budowy 2 linii metra? Termin zbliża się wielkimi krokami
Budowa drugiej linii metra w Warszawie zbliża się ku końcowi, a ostatnie stacje mają być oddane do użytku w 2026 roku. Po zakończeniu prac mieszkańcy stolicy będą mogli korzystać z wygodnego i szybkiego połączenia między wschodnią a zachodnią częścią miasta. Jak się jednak okazuje, na tej inwestycji zyskają nie tylko warszawiacy.
Wieś Mory, położona tuż za granicami stolicy, to niewielka miejscowość licząca zaledwie 131 mieszkańców. Niebawem to właśnie oni będą mieli stację metra na wyciągnięcie ręki - bliżej niż niektórzy mieszkańcy Bemowa czy Woli. Stacja końcowa C1 Karolin, budowana na Bemowie, znajdzie się zaledwie 600 metrów od granic wsi, co pozwoli jej mieszkańcom w kilka minut dostać się podziemną kolejką do centrum miasta, a choćby na prawy brzeg Wisły. Druga linia metra (M2), której budowa rozpoczęła się w 2009 roku, połączy Targówek z Bemowem, przebiegając przez centrum i Mokotów. Dzięki tej inwestycji Mory staną się pierwszą w Polsce wsią z tak łatwym dostępem do nowoczesnego transportu. To dobry przykład na to, jak rozwój miejskiej infrastruktury może przynieść korzyści także niewielkim miejscowościom w pobliżu aglomeracji.
metro (zdj. ilustracyjne) Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl
Ile osób korzysta z metra w Warszawie? Podziemna kolej w liczbach
Warszawskie metro, jedyny system podziemnej kolei w Polsce, to nieodłączna część codziennych podróży mieszkańców stolicy. w tej chwili tworzą je dwie linie o łącznej długości 41 kilometrów, na których znajduje się 39 stacji. Linia M1, biegnąca od Kabat do Młocin, obejmuje 21 przystanków, a linia M2, łącząca Targówek z Bemowem, ma ich 18. Według danych Zarządu Transportu Miejskiego, w 2023 roku metro przewiozło imponującą liczbę 200 milionów pasażerów, co oznacza średnio 550 tysięcy osób każdego dnia. Liczby te wyraźnie pokazują, jak istotną rolę odgrywa w miejskiej komunikacji. A to dopiero początek - plany rozbudowy zapowiadają jeszcze większy zasięg podziemnej kolejki.
Zobacz też: Polskie lotnisko zapowiada dużą zmianę. Pasażerowie mają mieszane odczucia. "Ktoś na głowę upadł"
W najbliższych latach stolica wzbogaci się o trzecią i czwartą linię, które mają zwiększyć dostępność komunikacji publicznej, również dla mieszkańców dalszych rejonów miasta i okolic. Trzecia linia (M3) ma połączyć Pragę Południe z Wolą, przechodząc m.in. przez Gocław, Saską Kępę oraz Dworzec Zachodni. Z kolei czwarta linia (M4) planowana jest jako połączenie północno-południowe, biegnące od Białołęki aż po Wilanów. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.