Uwielbiana przez Polaków marka czekolady zmniejsza produkty. Tabliczki będą choćby o 20 gramów lżejsze

g.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. dizelen / iStock


Jedna z najpopularniejszych w Polsce czekolad ma być mniejsza, a niektóre produkty tej marki już są lżejsze. Działanie to stanowi odpowiedź na rosnące ceny kakao, choć niektóre marki przyjęły inną strategię. Zjawisko downsizingu nie jest nowe w handlu, ale wciąż budzi sporo emocji.
Czekolada to jedna z najchętniej wybieranych w Polsce słodkich przyjemności. Według raportu Nielsena, na który powołuje się Portal Spożywczy, statystyczny Polak zjada od pięciu do sześciu kilogramów czekolady rocznie. Niestety musimy się przygotować, iż w najbliższym czasie pozornie te same produkty dostarczą nam mniej słodkości. Dotyczy to konkretnie produktów marki Milka.


REKLAMA


Zobacz wideo Czekolada: znakomite źródło magnezu? Znamy co najmniej 5 lepszych, zdrowszych źródeł


Czekolada Milka będzie mniejsza. Rosnące ceny kakao zmuszają branżę do zmian
Jak informuje austriacka gazeta "Die Presse", firma Mondalez produkująca produkty marki Milka oficjalnie potwierdziła plany zmniejszenia ich produktów. Wiele standardowych tabliczek czekolady "skurczy się" ze 100 gramów do 90 gramów. W przypadku dużych tabliczek natomiast gramatura zostanie zredukowana z 270 gramów do 250 gramów. Warto podkreślić, iż niektóre produkty (Dark Milk, Luflée czy Oreo Sandwich) już są mniejsze niż tradycyjne 100 gramów. Mondolez podkreśla, iż zmiany w rozmiarach produktów będą wprowadzane tylko "jeśli jest to nieuniknione". Jednocześnie zwraca uwagę na to, iż koszty produkcji czekolady znacząco wzrosły w ostatnim czasie ze względu na kakao. Ceny kakao na giełdzie w Nowym Jorku wzrosły w zeszłym roku aż o 161 procent. Rekordowy poziom osiągnęły w grudniu: 10 100 dolarów za tonę (około 41 tysięcy złotych). Trend ten zauważano już w 2023 roku, kiedy to wzrost wyniósł 70 procent.
Zobacz też: Polskie miasto "wege" liderem. Miłośników kuchni roślinnej przybywa
Ceny kakao wpływają oczywiście także na innych producentów czekolady, ale wiele firm w związku z tym podnosi po prostu ceny swoich wyrobów. Na taki krok zdecydowali się szwajcarski producent Lindt i niemiecki Ritter Sport. Strategia Milki to "downsizing", czyli oferowanie lżejszych produktów bez zmiany ich ceny, a czasami choćby rozmiaru samego opakowania. W czasach wysokiej inflacji staje się to coraz częstszą praktyką, choć niektórzy uważają to za kontrowersyjne.


Czy downsizing jest legalny? Mniej towaru za tę samą cenę staje się coraz częstszą strategią producentów
Badanie UCE Research przeprowadzone dla "Rzeczpospolitej" w lutym 2024 roku wykazało, iż aż 80 procent Polaków zauważyło w ostatnim czasie zmniejszenie wagi różnych produktów. Najczęściej dotyczyło to masła, czekolad, jogurtów lub napojów, przy czym downsizing może objąć również proszki do prania czy pasty do zębów. Portal Infor podkreśla, iż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznaje takie działania za w pełni legalne, o ile producenci rzetelnie informują o zmianach gramatury na opakowaniu. Niestety konsumenci nie zawsze dokładnie czytają etykiety, przez co downsizing wprowadza ich w błąd. Narażeni na to są w szczególności seniorzy, co wiąże się np. ze słabszym wzrokiem.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału