
Rosja nasiliła działania dezinformacyjne przed wyborami prezydenckimi w Polsce, Ukraiński Wywiad Wojskowy (HUR) poinformował w niedzielę. Kremlowska propaganda uderza w poparcie dla Ukrainy, wzywa do opuszczenia Unii Europejskiej i atakuje politykę rządu Donalda Tuska.
Głównym narzędziem Kremla jest operacja specjalna o nazwie „Doppelganger” (niem. „sobowtór”), która jest jedną z największych i najdłużej trwających rosyjskich kampanii dezinformacyjnych skierowanych do państw UE i NATO. W ramach tej operacji kremlowskie służby wywiadowcze tworzą strony internetowe i strony w mediach społecznościowych, które naśladują prawdziwe zachodnie media pod względem treści i wyglądu. Kreml rozpowszechnia dezinformację pod przykrywką prawdziwych wiadomości.
Według HUR, aby wpłynąć na polskich wyborców, od marca tego roku rosyjskie służby specjalne rozpowszechniały fałszywe i manipulacyjne treści, m.in. w sieci społecznościowej X, z aktywnym wykorzystaniem farm rosyjskich botów i fałszywych kont udających prawdziwych wyborców. Główne przekazy wykorzystywane przez Kreml to krytyka wsparcia Polski dla Ukrainy, wzywanie do wystąpienia kraju z Unii Europejskiej i dyskredytowanie polityki rządu Donalda Tuska. Jednocześnie prorosyjskie media kształtują negatywny wizerunek Ukrainy, nazywając ją głównym czynnikiem „chaosu” w polskiej polityce.
Wywiad wojskowy podkreśla, iż takie działania Rosji są częścią szerszej strategii Moskwy polegającej na wywieraniu hybrydowej presji na kraje UE i NATO, mającej na celu osłabienie ich wewnętrznej jedności. W 2022 roku, według danych NATO, Rosja zwiększyła liczbę dezinformacyjnych ataków na kraje UE o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto, według raportu think tanku Atlantic Council, Rosja wydała w 2022 roku około 1,5 mld dolarów na kampanie dezinformacyjne.
W Polsce, według Instytutu Badania Mediów, w 2022 roku ponad 70% Polaków było narażonych na dezinformację dotyczącą Ukrainy i Rosji. Instytut szacuje, iż ponad 40% Polaków nie potrafi odróżnić prawdziwych od fałszywych informacji na ten temat.
Aby przeciwdziałać tym działaniom, polskie władze i media powinny podejmować działania w celu uświadamiania społeczeństwa o zagrożeniu dezinformacją. Według ankiety przeprowadzonej przez Centrum Badań nad Opinią Publiczną, ponad 60% Polaków uważa, iż dezinformacja jest jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa kraju.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa informacyjnego w Polsce, rząd i parlament powinny podejmować działania w celu ustanowienia prawnych ram dla walki z dezinformacją. Ponadto, media i instytucje edukacyjne powinny prowadzić edukację na temat bezpieczeństwa informacyjnego i krytycznego myślenia, aby pomóc Polakom w odróżnieniu prawdziwych od fałszywych informacji.