Podsumowanie debaty „Mobilność bez barier”

glosseniora.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: Mobilność bez barier


W Wieliczce 6 sierpnia odbyła się wyjątkowa debata pod hasłem „Mobilność bez barier”, zorganizowana przez firmę Electroride, a Głos Seniora był patronem medialnym tego wydarzenia. Wydarzenie poświęcone było przyszłości transportu w Polsce, jego wyzwaniom i szansom na demokratyzację mobilności. Spotkanie zgromadziło ekspertów i praktyków branży, którzy wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie: jak zapewnić zrównoważony, dostępny i przyjazny transport dla wszystkich?

Eksperci o wyzwaniach polskiego transportu

W dyskusji udział wzięli:

  • Agata Rzędowska – dziennikarka i ekspertka ds. transportu i środowiska,
  • Krzysztof Burda – prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności,
  • Maciej Płatek – prezes Electroride,
  • prowadzenie: Paweł Pilarczyk, dziennikarz technologiczny.

Paneliści podkreślili, iż wykluczenie transportowe dotyka wielu mieszkańców Polski – zarówno osób z terenów wiejskich pozbawionych dawnych połączeń PKS, jak i mieszkańców podmiejskich osiedli. Z kolei duże miasta borykają się z korkami, brakiem miejsc parkingowych i przeskalowaną infrastrukturą.

„Ponad połowa Polaków mieszka w domach jednorodzinnych na wsiach i przedmieściach, gdzie trudno zapewnić efektywny transport zbiorowy” – zaznaczyła Agata Rzędowska.

Elektromobilność i obalanie mitów

Dużo miejsca poświęcono także aspektom środowiskowym i przyszłości elektromobilności. Eksperci zwrócili uwagę, że:

  • baterie do pojazdów elektrycznych można odzyskiwać i recyklingować (nawet w 97%, jak w fabrykach Volkswagena),
  • Polska staje się europejskim centrum recyklingu baterii,
  • „paszport bateryjny” UE zwiększy transparentność produkcji i napraw,
  • tzw. metale ziem rzadkich nie są w rzeczywistości problemem w kontekście baterii.

„Projektowanie modułowych baterii to przyszłość – pozwolą one na wykorzystanie w samochodach, mikropojazdach czy choćby łodziach” – podkreślił Krzysztof Burda.

Mikromobilność – realna odpowiedź dla miast

Eksperci zgodzili się, iż kluczem do poprawy jakości życia w miastach jest mikromobilność – lekkie pojazdy elektryczne dopasowane do realnych potrzeb mieszkańców.

„Przeciętny dystans codziennych podróży to 8 km, a w aucie siedzi średnio 1,25 pasażera. Nasze samochody są przeskalowane – mikropojazdy to odpowiedź na korki i brak miejsc parkingowych” – zaznaczył Maciej Płatek, prezes Electroride.

Mikromobilność ma też ogromny potencjał w aktywizacji seniorów i osób z ograniczeniami ruchowymi, jeżeli zostanie wsparta odpowiednimi zachętami i infrastrukturą.

Futuri 4 (2025) – premiera nowego modelu Electroride

Drugą część wydarzenia stanowiła premiera nowej wersji Futuri 4 (2025) – miejskiego, elektrycznego czterokołowca lekkiego od Electroride.

Nowy Futuri 4 to:

  • mocniejsza bateria 4 kW – zasięg do 120 km,
  • klimatyzacja i nowoczesny system infotainment z mapami,
  • wygodny układ siedzeń side by side,
  • obszerny bagażnik z tyłu,
  • dostępność już od 14. roku życia (kat. AM).

Pojazd został zaprojektowany z myślą o zrównoważonej mobilności i łatwości użytkowania także dla osób starszych.

Mobilność bez barier – kierunek przyszłości

Debata „Mobilność bez barier” pokazała, iż transport przyszłości w Polsce musi być bezpieczny, ekologiczny i dostępny dla wszystkich. Wdrażanie mikromobilności, recykling baterii i promowanie inteligentnych rozwiązań transportowych to nie wizja – to realne działania, które dzieją się już dziś.

Electroride zapowiada kontynuację dyskusji o nowoczesnej elektromobilności i dalszy rozwój pojazdów takich jak Futuri 4, które mogą zrewolucjonizować sposób poruszania się po miastach.

Idź do oryginalnego materiału