W Wieliczce 6 sierpnia odbyła się wyjątkowa debata pod hasłem „Mobilność bez barier”, zorganizowana przez firmę Electroride, a Głos Seniora był patronem medialnym tego wydarzenia. Wydarzenie poświęcone było przyszłości transportu w Polsce, jego wyzwaniom i szansom na demokratyzację mobilności. Spotkanie zgromadziło ekspertów i praktyków branży, którzy wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie: jak zapewnić zrównoważony, dostępny i przyjazny transport dla wszystkich?
Eksperci o wyzwaniach polskiego transportu
W dyskusji udział wzięli:
- Agata Rzędowska – dziennikarka i ekspertka ds. transportu i środowiska,
- Krzysztof Burda – prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności,
- Maciej Płatek – prezes Electroride,
- prowadzenie: Paweł Pilarczyk, dziennikarz technologiczny.
Paneliści podkreślili, iż wykluczenie transportowe dotyka wielu mieszkańców Polski – zarówno osób z terenów wiejskich pozbawionych dawnych połączeń PKS, jak i mieszkańców podmiejskich osiedli. Z kolei duże miasta borykają się z korkami, brakiem miejsc parkingowych i przeskalowaną infrastrukturą.
„Ponad połowa Polaków mieszka w domach jednorodzinnych na wsiach i przedmieściach, gdzie trudno zapewnić efektywny transport zbiorowy” – zaznaczyła Agata Rzędowska.
Elektromobilność i obalanie mitów
Dużo miejsca poświęcono także aspektom środowiskowym i przyszłości elektromobilności. Eksperci zwrócili uwagę, że:
- baterie do pojazdów elektrycznych można odzyskiwać i recyklingować (nawet w 97%, jak w fabrykach Volkswagena),
- Polska staje się europejskim centrum recyklingu baterii,
- „paszport bateryjny” UE zwiększy transparentność produkcji i napraw,
- tzw. metale ziem rzadkich nie są w rzeczywistości problemem w kontekście baterii.
„Projektowanie modułowych baterii to przyszłość – pozwolą one na wykorzystanie w samochodach, mikropojazdach czy choćby łodziach” – podkreślił Krzysztof Burda.
Mikromobilność – realna odpowiedź dla miast
Eksperci zgodzili się, iż kluczem do poprawy jakości życia w miastach jest mikromobilność – lekkie pojazdy elektryczne dopasowane do realnych potrzeb mieszkańców.
„Przeciętny dystans codziennych podróży to 8 km, a w aucie siedzi średnio 1,25 pasażera. Nasze samochody są przeskalowane – mikropojazdy to odpowiedź na korki i brak miejsc parkingowych” – zaznaczył Maciej Płatek, prezes Electroride.
Mikromobilność ma też ogromny potencjał w aktywizacji seniorów i osób z ograniczeniami ruchowymi, jeżeli zostanie wsparta odpowiednimi zachętami i infrastrukturą.
Futuri 4 (2025) – premiera nowego modelu Electroride
Drugą część wydarzenia stanowiła premiera nowej wersji Futuri 4 (2025) – miejskiego, elektrycznego czterokołowca lekkiego od Electroride.
Nowy Futuri 4 to:
- mocniejsza bateria 4 kW – zasięg do 120 km,
- klimatyzacja i nowoczesny system infotainment z mapami,
- wygodny układ siedzeń side by side,
- obszerny bagażnik z tyłu,
- dostępność już od 14. roku życia (kat. AM).
Pojazd został zaprojektowany z myślą o zrównoważonej mobilności i łatwości użytkowania także dla osób starszych.
Mobilność bez barier – kierunek przyszłości
Debata „Mobilność bez barier” pokazała, iż transport przyszłości w Polsce musi być bezpieczny, ekologiczny i dostępny dla wszystkich. Wdrażanie mikromobilności, recykling baterii i promowanie inteligentnych rozwiązań transportowych to nie wizja – to realne działania, które dzieją się już dziś.
Electroride zapowiada kontynuację dyskusji o nowoczesnej elektromobilności i dalszy rozwój pojazdów takich jak Futuri 4, które mogą zrewolucjonizować sposób poruszania się po miastach.