PĄCZKOWA PRZYGODA

kwiecien.academy 2 miesięcy temu

Dlaczego warto przeprowadzić zajęcia o pączkach?

Tłusty Czwartek to jedno z najbardziej lubianych świąt w Polsce, które dzieci kojarzą z pysznymi, puszystymi pączkami. To świetna okazja do wprowadzenia najmłodszych w świat tradycji, a także rozwijania ich umiejętności poprzez zabawę i edukację.

Dzięki temu scenariuszowi zajęć o pączkach, dzieci poznają historię tego smakołyku, wezmą udział w zabawach ruchowych i sensorycznych, a także stworzą własne „pączki” z masy plastycznej. W ten sposób nauka stanie się dla nich interesująca i angażująca.

Kolorowanki Pączki

Cele zajęć

Cele główne:

  • Kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
  • Pobudzanie kreatywności i sprawności manualnej.
  • Poznanie tradycji związanej z Tłustym Czwartkiem.
  • Doświadczanie różnych bodźców sensorycznych poprzez dotyk, zapach i zabawy plastyczne.

Cele szczegółowe – dziecko:

  • Uważnie wysłucha historii o pączkach i odpowie na pytania.
  • Rozpozna składniki i akcesoria potrzebne do przygotowania pączków.
  • Będzie aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych i plastycznych.
  • Samodzielnie stworzy „pączki” z masy plastycznej według własnego pomysłu.

Metody i formy pracy

Girlanda: Tłusty czwartek

Metody pracy:

  • Rozmowa kierowana – wprowadzenie do tematu i wymiana spostrzeżeń.
  • Praca z tekstem – słuchanie opowieści i analiza treści poprzez pytania.
  • Zadania praktyczne – modelowanie w masie sensorycznej.
  • Zabawy ruchowe – aktywność związana z tematyką zajęć.

Formy pracy:

  • Praca grupowa i indywidualna.

Materiały dydaktyczne

  • Tekst o historii pączków w uproszczonej formie.
  • Pytania do tekstu ukryte w plastikowych jajkach po Kinder Niespodziankach.
  • Karty pracy z ilustracjami akcesoriów kuchennych.
  • Składniki do przygotowania masy plastycznej:
    • 2 szklanki mąki pszennej
    • 1 szklanka soli
    • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
    • 1 szklanka ciepłej wody
    • 2 łyżki oleju
    • Opcjonalnie: barwniki spożywcze, olejki zapachowe, różne dodatki do dekoracji (np. ziarna, brokat).

Przebieg zajęć

Zabawa z latarką: Ukryty pączuś!

1. Wprowadzenie – rozmowa o pączkach

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od rozmowy kierowanej:

  • Czy wiecie, co to jest pączek?
  • Jakie mają kształty i nadzienia?
  • Kiedy jemy pączki?
  • Czy myślicie, iż pączki zawsze wyglądały tak jak dzisiaj?

Następnie nauczyciel pokazuje dzieciom zdjęcia różnych rodzajów pączków: polskie pączki, amerykańskie donuty, niemieckie berlinki. Dzieci próbują znaleźć różnice między nimi.

2. Opowieść „Historia Pączka”

Kolorowanka XXL: Tłusty czwartek

Dzieci siadają wygodnie i słuchają krótkiej opowieści:

Historia Pączka

Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze cukierni i piekarni, ludzie też jedli pączki, ale… były one zupełnie inne niż dzisiaj!

W starożytnym Rzymie ludzie smażyli małe kulki z ciasta i podawali je na słono – z miodem albo ziołami. W średniowieczu w Polsce i Europie pączki były twarde i wcale nie słodkie! W środku zamiast dżemu znajdowała się słonina lub mięso.

Ale potem ktoś wpadł na pomysł, żeby dodać do ciasta cukier i owoce. A gdy zaczęto używać drożdży, pączki zrobiły się lekkie i puszyste! Od tamtej pory w Polsce zajadamy się nimi w Tłusty Czwartek, żeby zapewnić sobie szczęście i powodzenie.

Na całym świecie pączki wyglądają trochę inaczej – w Ameryce mają dziurkę i nazywają się donuty, a w Niemczech są podobne do polskich, ale często nadziewane marmoladą.

Tłusty czwartek karty pracy

3. Zabawa „Tajemnicze pytania”

Po wysłuchaniu opowieści nauczyciel przygotowuje zabawę, w której dzieci sprawdzają swoją wiedzę na temat pączków.

Przebieg zabawy:

  • Nauczyciel przygotowuje plastikowe jajka po Kinder Niespodziankach (lub małe pudełeczka).
  • W środku każdego znajduje się pytanie dotyczące opowieści o pączkach.
  • Dzieci po kolei losują jajko, otwierają je i odpowiadają na pytanie.

Przykładowe pytania:

  1. Jak wyglądały pierwsze pączki?
  2. Czy pączki zawsze były słodkie?
  3. Jakie nadzienia mogą mieć pączki?
  4. Co sprawia, iż pączki są puszyste?
  5. W jakich krajach pączki wyglądają inaczej niż w Polsce?
  6. Dlaczego jemy pączki w Tłusty Czwartek?
  7. Jak wygląda amerykański donut?
  8. Co można posypać na pączki?
  9. Jakie są Twoje ulubione pączki?
Bingo Tłusty Czwartek

Po zakończeniu zabawy nauczyciel podsumowuje odpowiedzi dzieci i zachęca do rozmowy o tym, jakie pączki lubią najbardziej.

4. Zabawa ruchowa „Słodki detektyw”

Dzieci rozpoznają składniki pasujące do pączków poprzez klaszczące lub ruchowe reakcje.

Przykładowe słowa:

Mąka – sól – czekolada – ser – dżem – masło – ogórek – konfitura – szynka – lukier – jabłko – mleko – papryka – truskawki – cukier puder – pieczarki – śmietana – maliny – ketchup – orzechy – kawa – wanilia – cytryna.

5. Karta pracy „Co jest potrzebne do zrobienia pączków?”

Dzieci zaznaczają odpowiednie przybory kuchenne na ilustracjach.

6. Tworzenie pączków z masy sensorycznej

Każde dziecko dostaje porcję masy plastycznej i wykonuje własne „pączki”.

Jak przygotować masę?

  1. Wsypujemy mąkę, sól i proszek do miski.
  2. Dodajemy ciepłą wodę i olej.
  3. Ugniatamy masę, aż będzie gładka i plastyczna.
  4. Możemy dodać barwniki spożywcze lub olejki zapachowe.

Dzieci formują pączki i ozdabiają je „cukrem pudrem” (sól), „polewą czekoladową” (farba brązowa) albo „kolorową posypką” (ziarenka).

7. Podsumowanie i wystawa prac

Dzieci prezentują swoje pączkowe dzieła i opowiadają, jakie nadzienia sobie wyobrażają w środku.

Na koniec nauczyciel podkreśla, iż pączki to nie tylko pyszny smakołyk, ale także inspiracja do zabawy i twórczości!

Idź do oryginalnego materiału