W listopadzie, gdy noce stają się coraz dłuższe, muzyczne śniadanie zastępujemy muzyczną kolacją.
9 listopada o godz. 17.00 zapraszamy Was na niezwykłe widowisko – Muzyczne opracowanie II części „Dziadów” Adama Mickiewicza, w którym muzyka pełni rolę równorzędną słowu i snuje własną opowieść. Problem winy i kary osadzony w tradycji rodzimej. Muzyczne spotkanie trąbki, liry korbowej, bębnów obręczowych – instrumentów o mocy sakralnej.
Sala widowiskowa Małopolskiego Centrum Dźwięku i Słowa, wstęp wolny.
Z kolei o godz. 18.30 odbędzie się Kolacja przygotowana przez Annę Maksymowicz – naszą kulturalno-kulinarną przewodniczkę, z którą spotykamy się regularnie podczas Niepołomickich Podwieczorków Rodzinnych i Drugich Niepołomickich Śniadań Muzycznych.
Ciemno wszędzie,
głucho wszędzie,
co to będzie, co to będzie…
Przywoływanie dawnych słowiańskich przepisów i smaków
Strawy dla dusz, duchów, duszków
Ilość dań: nieparzysta
Czarna, kwaśna, grzybowa polewka.
Jagły, gryka, korzonki, chwasty
Kanun, soczewica, miód
Kisiele, kiszonki
Kluski z duszami
…i gorczyca Mickiewicza, bo
Kto nie zaznał gorczycy z życiu ziemskim,
Nie odnajdzie spokoju w niebie
głucho wszędzie,
co to będzie, co to będzie…
Przywoływanie dawnych słowiańskich przepisów i smaków
Strawy dla dusz, duchów, duszków
Ilość dań: nieparzysta
Czarna, kwaśna, grzybowa polewka.
Jagły, gryka, korzonki, chwasty
Kanun, soczewica, miód
Kisiele, kiszonki
Kluski z duszami
…i gorczyca Mickiewicza, bo
Kto nie zaznał gorczycy z życiu ziemskim,
Nie odnajdzie spokoju w niebie
Wstęp na kolację: 30 zł/os.
Rezerwacje telefoniczne: 692 380 139.
Rezerwacje telefoniczne: 692 380 139.
____________________________
Przemek Sokół, trębacz, kompozytor, multiinstrumentalista, wziął na warsztat drugą część dramatu Mickiewicza, tworząc utrzymane w charakterze starosłowiańskiego rytuału, widowisko muzyczne. Artysta nie tylko wykonuje muzykę ale także wciela się w postaci obrzędu. Nastrój „cmentarnej kaplicy” podkreślają dobrane nieprzypadkowo instrumenty:
– bęben obręczowy, nazywany także szamańskim; jego powstanie sięga czasów przedbiblijnych, wykorzystywany często w muzyce obrzędowej
– lira korbowa, instrument wędrownych grajków i żebraków; ceniona w średniowieczu i renesansie, związana była początkowo z rozwojem chrześcijańskich śpiewów modlitewnych, zwłaszcza monastycznych, z czasem, dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zmianom konstrukcyjnym, wkroczyła w świat muzyki ludowej
– trąbka, która zyskała popularność już w starożytności; mimo głównie „scenicznych występów” często wybierana jest jako głos towarzyszący ostatniej drodze człowieka.
– bęben obręczowy, nazywany także szamańskim; jego powstanie sięga czasów przedbiblijnych, wykorzystywany często w muzyce obrzędowej
– lira korbowa, instrument wędrownych grajków i żebraków; ceniona w średniowieczu i renesansie, związana była początkowo z rozwojem chrześcijańskich śpiewów modlitewnych, zwłaszcza monastycznych, z czasem, dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zmianom konstrukcyjnym, wkroczyła w świat muzyki ludowej
– trąbka, która zyskała popularność już w starożytności; mimo głównie „scenicznych występów” często wybierana jest jako głos towarzyszący ostatniej drodze człowieka.














