Zellers powraca po raz kolejny. Co planują nowi właściciele tej kultowej marki

bejsment.com 2 godzin temu

Sklep z produktami w przystępnych cenach, który od 1928 roku wielokrotnie powracał na rynek, w czwartek znów otworzy swoje drzwi — tym razem w centrum handlowym Londonderry Mall w Edmonton.
Najnowsza odsłona marki zachowa rodzinny, budżetowy charakter, z jakiego Zellers był znany, jednak zaoferuje mniejszy asortyment i zajmie znacznie skromniejszą powierzchnię niż niegdyś rozległe salony sieci.

Nowy sklep skoncentruje się na sprzedaży odzieży dla kobiet, mężczyzn i dzieci oraz artykułów gospodarstwa domowego, walizek i produktów sezonowych. Z oferty znikną jednak zabawki oraz leki, które wcześniej stanowiły część asortymentu.
Jak podkreśla Joey Benitah, dyrektor operacyjny Zellers, filarem działalności pozostanie „wartość, bo to coś, co nigdy nie traci na aktualności”.

Rodzina Benitahów ma pół wieku doświadczenia w kanadyjskim handlu detalicznym — prowadzi m.in. marki odzieżowe Fairweather i International Clothiers, a także sklepy z wyposażeniem wnętrz Bombay i Bowring. W 2019 roku Joey wraz z siostrą Rachel założyli markę Wyrth, skierowaną do młodszych klientów, z kilkoma punktami w rejonie Toronto.

Rodzinna firma Les Ailes de la Mode Inc., której nazwa nawiązuje do dawnych domów towarowych, w sierpniu nabyła nazwę Zellers, logo, prawa do maskotki Zeddy, programu lojalnościowego Club Z oraz studia fotograficznego marki. Choć Benitah nie ujawnia ceny transakcji, dokumenty sądowe wskazują, iż zakup mógł kosztować około 100 000 dolarów.

Znaki towarowe przejęto od sieci Hudson’s Bay, dotychczasowego właściciela marki, która prowadziła dział Zellers w swoich sklepach, zanim upadła w marcu pod ciężarem zadłużenia przekraczającego 1,1 miliarda dolarów.

Benitah przyznał, iż możliwość włączenia Zellers do rodzinnego portfolio marek była „niepowtarzalną okazją”.
„Zawsze darzyliśmy tę markę sympatią” – powiedział. – „Doskonale rozumiemy jej historię i wartość emocjonalną, jaką ma dla Kanadyjczyków”.

Dzięki doświadczeniu i kontaktom w branży, rodzinie udało się w zaledwie trzy miesiące przejść od pomysłu do otwarcia. Lokal w Londonderry ma być jednak jedynie wstępem do pełnego powrotu marki, realizowanego etapami. Początkowo sklep skupi się na kilku kluczowych kategoriach produktów, które z czasem zostaną poszerzone.

Benitah nie ujawnił planowanej liczby lokalizacji, ale zapowiada, iż „w niedługim czasie Zellers powróci na główne rynki w całym kraju”.
Strategia zakłada wykorzystanie dawnych przestrzeni po Hudson’s Bay, z wynajmem jedynie części powierzchni — nie większej niż 50 000 stóp kwadratowych.
„Nie potrzebujemy ogromnych hal po 200 czy 250 tysięcy stóp kwadratowych. Takiej przyszłości dla Zellers nie widzimy” – zaznaczył Benitah. – „W dawnych sklepach HBC jest mnóstwo miejsca, którego nie planujemy zajmować”.

Dokumenty sądowe sugerują również, iż rodzina rozważa przejęcie dawnego centrum HBC Yorkdale w Toronto oraz kilku innych lokalizacji, wcześniej wykorzystywanych przez markę Les Ailes de la Mode. Benitah nie potwierdził jednak, czy przestrzeń w Yorkdale zostanie przeznaczona dla Zellers.

Nowe sklepy będą oferować produkty uznanych marek, m.in. Reebok, Spyder, Chaps, DKNY, Disney, Marvel i Nickelodeon. W przyszłości planowane jest także rozszerzenie asortymentu o obuwie.
W przyszłym roku pojawi się też nowa wersja pluszowego misia Zeddy oraz strefa personalizacji zabawek. Firma rozważa ponadto współpracę charytatywną, która wspierałaby obozy dla dzieci chorych na nowotwory – kontynuując tradycję rozpoczętą w 2012 roku przez HBC.

Nie wszystkie elementy dawnego Zellersa jednak powrócą.
Z oferty znikną zabawki i artykuły farmaceutyczne – jak tłumaczy Benitah, te segmenty rynku są dziś zdominowane przez gigantów takich jak Amazon i Walmart.
„Jeśli nie możemy zaoferować klientom najlepszej lub przynajmniej bardzo konkurencyjnej ceny w danej kategorii, wolimy się z niej wycofać” – wyjaśnił.

Również restauracje, niegdyś popularne w Zellersach, nie zostaną przywrócone. – „Pracujemy jednak nad ciekawymi, interaktywnymi pomysłami związanymi z jedzeniem, które wprowadzimy wkrótce” – dodał Benitah.

Hudson’s Bay próbowało już w 2023 roku przywrócić Zellers w formie tymczasowych punktów sprzedaży, które później stały się stałymi lokalizacjami. Oferowały głównie produkty gospodarstwa domowego i zabawki australijskiej marki Anko, a ich promocję wspierał food truck serwujący klasyczne dania z dawnego menu sklepu.

Nowa wersja Zellers różni się jednak od pierwowzoru stworzonego w latach 20. XX wieku przez przedsiębiorcę z Ontario, Waltera Philipa Zellera. Po bankructwie amerykańskiej firmy Schulte-United Ltd., która przejęła jego sklepy, Zeller odkupił je i w 1931 roku wznowił działalność sieci.

Hudson’s Bay Company stała się większościowym właścicielem Zellers w 1978 roku, a pełną kontrolę przejęła trzy lata później. W najlepszym okresie sieć miała aż 350 placówek w całym kraju, ale w 2013 roku większość z nich zamknięto ze względu na spadającą rentowność.
Ostatnie dwa sklepy — w Toronto i Ottawie — funkcjonowały do 2020 roku, kiedy ostatecznie zakończyły działalność.

Idź do oryginalnego materiału