Ubezpieczony, z aktualnym MOT-em, gotowy do jazdy – ale bez prawa do rejestracji. Wszystko przez wadliwą poduszkę powietrzną Takata. Skandal, który dotyka kierowców na całym świecie, paraliżuje życie także na Cyprze.
Jeden z naszych czytelników kupił Hondę pod koniec stycznia. Jak każdy odpowiedzialny kierowca:
- wykupił ubezpieczenie,
- zrobił badanie techniczne (MOT),
- złożył wniosek o przerejestrowanie.
I tu zaczął się koszmar.
„Auto na liście. Rejestracji nie będzie”
W wydziale transportu usłyszał, iż nie może przerejestrować pojazdu, bo samochód figuruje na liście wycofanych – z powodu wady poduszki Takata.
Choć samochód przeszedł przegląd techniczny i został ubezpieczony bez żadnych zastrzeżeń, państwo odmawia jego rejestracji.
Od stycznia czekam na wymianę. Serwis teoretycznie ma 8 miesięcy, ale nikt się nie odezwał. Podobno poduszki utknęły gdzieś w drodze. A ja wciąż nie mogę legalnie jeździć własnym samochodem.
Zero terminów, zero kontaktu
Najgorsze w tej historii jest to, iż nikt – ani urząd, ani producent, ani serwis – nie potrafi podać żadnych konkretnych terminów. Kierowcy są zbywani, a problem dotyczy większości marek, w których montowano te poduszki, nie tylko Hondy.
Jedne przepisy nakazują przerejestrowanie samochodu. Inne tego zakazują. To absurd, który dotyka zwykłych ludzi.
Może rozwiązaniem byłoby zobowiązanie nowego właściciela do wymiany poduszki w określonym terminie, a nie zamrażanie rejestracji? – pyta retorycznie nasz rozmówca.
Globalny wymiar skandalu
Problem z poduszkami Takata ma charakter globalny. Wadliwe inflatory, które mogą eksplodować z nadmierną siłą, prowadząc do rozrzutu metalowych odłamków, spowodowały co najmniej 28 ofiar śmiertelnych w USA i ponad 35 na świecie. Akcją serwisową objęto ponad 100 milionów pojazdów różnych marek .
Koszty i odpowiedzialność
Choć producenci zobowiązali się do bezwzględnie darmowej wymiany wadliwych poduszek, w praktyce właściciele importowani prywatnie muszą pokrywać opłaty manipulacyjne. W efekcie zamiast odciążyć kierowcę, system generuje dodatkowe koszty i frustracje.
Potrzeba systemowego rozwiązania
Obecna sytuacja na Cyprze uwidacznia potrzebę pilnego wprowadzenia spójnych, przejrzystych procedur:
- Przerejestrowanie + zobowiązanie do wymiany: umożliwiłoby jazdę od razu, z jasnym terminem naprawy.
- Jasne reguły finansowania: zero opłat dla właścicieli, szczególnie tych spoza sieci dealerskiej.
- Koordynacja urzędów i serwisów: by nie parać się biurokracją kosztem bezpieczeństwa.
W przeciwnym razie kierowcy pozostaną w stanie zawieszenia, narażeni na ryzyko prawne, finansowe i – przede wszystkim – życiowe.

FAQ
Dlaczego nie można przerejestrować niektórych aut?
Z powodu wadliwej poduszki powietrznej Takata – objętej globalną akcją serwisową i wycofaniem.
Czy auto z taką poduszką może mieć istotny MOT?
Tak – mimo iż formalnie nie powinno być dopuszczone do ruchu.
Co robić w takiej sytuacji?
Czekać na wymianę części w serwisie – choć brakuje konkretnych terminów i kontaktu.