Lokalna żywność bije rekordy – sprzedaż rośnie szybciej niż cały rynek

wataha.no 1 tydzień temu

Lokalna żywność bije rekordy – sprzedaż rośnie szybciej niż cały rynek

Lokalne produkty spożywcze i napoje notują nowe rekordy w 2025 roku. Wartość sprzedaży rośnie do 13,55 mld koron – o 1,26 mld więcej niż rok wcześniej, co daje wzrost o 10,25 procent. Tak wynika z najnowszych danych Stiftelsen Norsk Mat.

Jak wesprzeć Radio Wataha?

Sprzedaż rośnie szybciej niż cały rynek

Sprzedaż w sklepach detalicznych zwiększa się do 6,45 mld koron, to wzrost o 7,2 procent. Rynek gastronomiczny – obejmujący hotele, restauracje i stołówki – podnosi dodatkowo sprzedaż lokalnej żywności do 7,1 mld koron, co oznacza wzrost o 13,3 procent. Znacząco rośnie także wolumen – w handlu detalicznym sprzedano 115 milionów jednostek.

– Lokalna żywność rozwija się zdecydowanie szybciej niż rynek spożywczy jako całość. To dowód na to, iż konsumenci stawiają na jakość, pochodzenie i norweskie surowce – mówi sekretarz stanu Hanne-Berit Brekken z Ministerstwa Rolnictwa i Żywności.

Silny wzrost. Handel detaliczny:

Sprzedaż rośnie do 6,45 mld koron, to o 7,2% więcej niż rok wcześniej.

Wolumen zwiększa się o 5,7% (115 mln sprzedanych jednostek), co wskazuje zarówno na większą skłonność do zakupów, jak i na wzrost cen.

Gastronomia i sprzedaż bezpośrednia:

Gastronomia i sprzedaż bezpośrednia osiągają łącznie 7,1 mld koron, co oznacza wzrost o 13,3%.

Lokalna żywność w sektorze gastronomicznym rośnie do 4,1 mld koron (+19%).

Lokalne piwo z małych browarów zwiększa sprzedaż o 5%, do 2,1 mld koron.

Sprzedaż bezpośrednia (sprzedaż z gospodarstw, targi Bondens Marked, grupy REKO itp.) rośnie do 938 mln koron, czyli o 8%.

Nadzwyczajny wzrost w gastronomii

– Hotele, restauracje i instytucje kupują dziś więcej lokalnej żywności niż kiedykolwiek wcześniej. To ogromna szansa dla producentów i lokalnych łańcuchów wartości w całym kraju – podkreśla sekretarz stanu Hanne-Berit Brekken.

Wzrost o 19% w gastronomii pokazuje, iż lokalne produkty nie są już wyłącznie towarem z półki sklepowej.

– Lokalne jedzenie i napoje stały się naturalną częścią oferty stołówek, szkół, domów opieki i instytucji publicznych, które coraz chętniej wprowadzają je do swojej codziennej działalności – mówi Anne Mette Johnsen, dyrektor zarządzająca Stiftelsen Norsk Mat.

Dane pokazują też duże różnice regionalne. Troms i Innlandet wyróżniają się jako regiony, w których lokalna żywność ma najsilniejszą pozycję w przeliczeniu na mieszkańca.

– W wielu regionach lokalna żywność stała się częścią codziennej diety, a nie tylko produktem niszowym. To wzmacnia lokalne miejsca pracy i norweską kulturę kulinarną – dodaje Johnsen.

Zdaniem Watahy to pozytywny trend

Rosnące zainteresowanie lokalną żywnością to świetna wiadomość – świadczy o świadomych wyborach konsumentów, wzmacnia lokalnych producentów i buduje silniejszą, bardziej zrównoważoną gospodarkę żywnościową w całej Norwegii.

Wspieraj Radio Wataha

Źródło: regjeringen, Zdjęcie: Wojtek Sobieski

Przeczytaj również: Wielkie czyszczenie rynku: Nkom uderza w call center ukryte za zwykłymi numerami! – Koniec telefonicznych sztuczek!

Idź do oryginalnego materiału