Kanadyjczycy, którzy podejrzewają, iż opakowania ich artykułów spożywczych się kurczą, mogą sprawdzić, które produkty ucierpiały i w jakim stopniu, dzięki nowemu badaniu obejmującemu 60 produktów z największych sklepów spożywczych w Ontario.
„ Shrinkflation Report ” opracowany przez non-profitową grupę Community Researchers bada redukcję wielkości produktów spożywczych od 2019 do 2023 r. w trzech głównych sieciach sprzedaży w Ontario. Raport wykazał, iż 12 z 60 produktów doświadczyło shrinkflation, co oznacza, iż ich wolumeny zmniejszyły się, a ceny pozostały niezmienione.
W badaniu wykorzystano archiwum ulotek spożywczych w witrynie internetowej , aby porównać ceny i wolumeny produktów od 2019 r. do chwili obecnej. Zidentyfikowano najbardziej znaczącą shrinkflację w żywności dla niemowląt, drobiu, przetworzonym mięsie, tłuszczach nienasyconych i olejach oraz produktach o wyższej zawartości cukru lub tłuszczu.
60 badanych produktów podzielono na 20 grup. Spośród nich 45 procent nie wykazało shrinkflacji, w tym produkty z kategorii takich jak owoce, produkty pełnoziarniste i napoje.
Ponadto badanie wykazało, iż produkty dotknięte zjawiskiem shrinkflation „bardzo przypominały swoje poprzednie opakowania”.
Pani Lee zauważyła, iż chociaż konsumenci mogą łatwo śledzić zmiany cen dzięki aplikacji mobilnych, wykrycie zjawiska shrinkflacji w przypadku opakowań jest większym wyzwaniem.
Zasugerowała, iż interwencja rządu mogłaby pomóc rozwiązać ten problem poprzez wprowadzenie regulacji i informowanie konsumentów o produktach, które uległy „shrinkflacji”.
Shrinkflation to problem globalny, zgodnie z badaniem Ipsos z listopada 2023 r . Badanie wykazało, iż 46 procent z prawie 25 000 dorosłych w 33 krajach stwierdziło, iż zauważyło ten problem. W Kanadzie 64 procent respondentów uznało tę praktykę za „niedopuszczalną”, podczas gdy 10 procent uznało ją za dopuszczalną.