Wolelibyśmy, żeby tego tematu w ogóle nie było. Niestety kobiety na całym świecie nieustannie muszą mierzyć się z konfliktami wojennymi. Wystawa w Galerii Labirynt, przygotowana we współpracy z Galerią Artsvit z Dniepru, to kolejna odsłona ukraińskiej edycjihttps://labirynt.com/ projektu Secondary Archive Fundacji Katarzyny Kozyry, który ma na celu badanie i archiwizację sztuki kobiet, głównie środkowo- i wschodnioeuropejskiej, od II wojny światowej do czasów współczesnych. W marcu tego roku do platformy dołączyło 15 ukraińskich artystek.
Katya Buchatska proponuje sadzenie drzew owocowych w miejscu lejów po rosyjskich pociskach artyleryjskich jako formę upamiętnienia. Olia Yeriemieieva na przekór wszystkiemu tworzy ciepły rodzinny album, wypełniony dokumentacją codziennego życia z przyjaciółmi. Marharyta Polovinko maluje krwią na papierze swoje doświadczenia ochotniczki ewakuacji medycznej na froncie. Olha Marusyn, która przez 10 lat nie jadła mięsa, uczestniczy w procesie zabijania koguta na rosół. Anna Ivchenko tworzy dźwiękowy zapis rzeki Irpień po wysadzeniu na niej tamy w 2022 roku. Bada skutki wojny dla ekosystemu i proces jego regeneracji. Viktoriia Rozentsveih dzięki koronkowych serwetek czy zasłon próbuje stworzyć namiastkę domowego ciepła w obcym kraju. A polskie artystki nie pozostają obojętne.
18.05–18.08
Secondary Archive: Women Artists in War
Galeria Labirynt, Lublin, ul. ks. J. Popiełuszki 5
www.secondaryarchive.org, www.labirynt.com
![](https://nn6t.pl/wp-content/uploads/2024/07/53743410854-73d372d099-k-1600x1066.jpg)
Katya Buchatska, Ten świat jest nagrywany, 2023, fot. Diana Kołczewska
![](https://nn6t.pl/wp-content/uploads/2024/07/53743409274-a4c21a725a-k-1600x1066.jpg)
Marta Zgierska, Gaz pieprzowy, 2023, fot. Diana Kołczewska