
Co to jest brain fog?
Mgła mózgowa to upośledzenie funkcji poznawczych charakteryzujące się dezorientacją, zapominaniem i trudnościami z koncentracją. Może być spowodowana stresem, brakiem snu, złą dietą lub chorobami współistniejącymi. Wiele osób opisuje ją jako uczucie ospałości lub odłączenia umysłowego, przez co choćby proste zadania wydają się przytłaczające. Niezdolność do skupienia się, przetwarzania informacji lub przypominania sobie wspomnień może mieć wpływ na pracę, naukę i codzienne obowiązki. Chociaż brain fog samo w sobie nie jest diagnozą medyczną, często jest objawem innych schorzeń, takich jak zespół przewlekłego zmęczenia, fibromialgia lub zaburzenia hormonalne. Zajęcie się przyczyną źródłową jest niezbędne do zmniejszenia jej skutków i poprawy jasności poznawczej.
Objawy mgły mózgowej:
- Trudności z koncentracją i utrzymaniem uwagi.
- Problemy z pamięcią krótkotrwałą i zapominanie.
- Zmęczenie psychiczne i powolne przetwarzanie informacji.
- Odczuwanie oderwania lub dezorientacji.
- Problemy ze znalezieniem odpowiednich słów lub artykułowaniem myśli.
- Zwiększona drażliwość lub frustracja z powodu trudności poznawczych.
Brain fog w ADHD i spektrum autyzmu:
Mgła mózgowa jest powszechnie zgłaszana u osób z ADHD i spektrum autyzmu, ponieważ oba stany wpływają na przetwarzanie poznawcze i funkcje wykonawcze. Osoby z ADHD często doświadczają mgły mózgowej z powodu trudności z regulacją uwagi, pamięcią roboczą i organizacją zadań. Dysfunkcja wykonawcza utrudnia ustalanie priorytetów zadań, realizację planów i utrzymanie jasności umysłu.
W autyzmie mgła mózgowa może wynikać z przeciążenia sensorycznego, lęku lub trudności w przetwarzaniu informacji społecznych i środowiskowych. Osoby neuroatypowe często doświadczają wypalenia autystycznego z powodu przedłużających się interakcji społecznych lub dostosowywania się do oczekiwań neurotypowych. Radzenie sobie z mgłą mózgową w tych przypadkach obejmuje dostosowane podejścia, takie jak ustrukturyzowane rutyny, demaskowanie, regulacja sensoryczna i strategie poznawczo-behawioralne w celu zwiększenia koncentracji i zmniejszenia przytłoczenia.