Katowice
Swoim bliższym i dalszym relacjom z innymi kobietami przyglądać się będzie Karolina Gwóźdź w swojej indywidualnej wystawie W imię matki i córki i siostry otwieranej w sobotę (24.02) w katowickiej przestrzeni Oblatów4. W swoich obrazach artystka przedstawia ważne w jej życiu osoby, jednocześnie podejmując szerszą refleksję nad rozwojem postawy siostrzeństwa w kulturze opartej dotąd przede wszystkim na rywalizacji.
Kraków
Indywidualna wystawa Kornela Leśniaka otworzy się w piątek (23.02) w galerii Jak zapomnieć. W Pearls don’t bite artysta opowiada o potrzebie bliskości, wewnętrznych konfliktach, z góry skazanych na niepowodzenie próbach wpisania się w kanon męskości, a także o queerowych przestrzeniach i relacjach, które wbrew pozorom nie zawsze zapewniają wolność i poczucie bezpieczeństwa.
Marcin Janusz, Leśny Dziad, 2022, dzięki uprzejmości Galerii Szara Kamienica
Dzień później (24.02) w Galerii Szara Kamienica otworzy się solowa wystawa Marcina Janusza Było sobie życie. Kuratorowana przez Anię Batko ekspozycja opowiadać będzie m.in. o zmiennokształtności i ekoseksualnym zlewaniu się ciał. Czerpiąc z ludowych legend, mitów oraz naukowych teorii na temat początków życia, Janusz krąży w swoich nowych pracach wokół motywu alchemicznej i metabolicznej metamorfozy materii, która nieustannie się zmienia, zachowując przy tym pamięć o swoich poprzednich wcieleniach.
Pobite gary. „Disjecta Membra” w Galerii Szara Kamienica w Krakowie
Lublin
Dwumiesięczną rezydencję Kariny Synytsi w Galerii Labirynt wieńczyć będzie otwierana w piątek (23.02) wystawa Nie da się naprawić spękań w wyschniętej warstwie. Punktem wyjścia dla ekspozycji kijowskiej artystki będą prace Mychajła Bojczuka i jego uczniów nazywanych Bojczukistami. Synytsia przypomina ich próby stworzenia nowego stylu artystycznego, czerpiącego m.in. z tradycji sztuki bizantyjskiej oraz ukraińskiej sztuki ludowej, przez władze sowieckie uznanego jednak za zbyt formalistyczny i prozachodni. Artystka rysuje paralele między ukraińskimi artystami z pokolenia tzw. rozstrzelanego odrodzenia a współczesnością, a jej wyludnione krajobrazy nawiązują zarówno do sztuki monumentalnej sprzed stulecia, jak i uczuć i wątpliwości związanych z trwającą inwazją rosyjską w Ukrainie.
Łódź
Solowa wystawa Wiktora Dyndo otworzy się w piątek (23.02) w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Na ekspozycji pod zaczerpniętym z Zygmunta Baumana tytułem Rzeczywistość tworzą niespodzianki zobaczymy obrazy odnoszące się do lęków współczesności, poczucia niepewności, bezradności i strachu towarzyszącego nam w związku z nieoczekiwanymi, często ekstremalnymi wydarzeniami, choćby jeżeli dochodzi do nich w odległych geograficznie miejscach.
Karina Synytsia „Kopia malowidła ściennego Gospodarze we wsi w przeszłości i ich życie” (fragment), 2024, papier, akryl, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt w Lublinie
Toruń
Retrospektywna wystawa Edwarda Salińskiego AERO otworzy się w piątek (23.02) w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Zobaczymy na niej grafiki powstałe w czasie pięciu dekad aktywności twórcy. W najnowszych pracach artysta sięga po techniki komputerowe, przy czym cały jego dorobek pozostaje spójny formalnie i wyrasta przede wszystkim z zainteresowań sztuką i tekstami teoretycznymi surrealistów. Podobnie jak dla nich, najważniejszy dla Salińskiego jest przypadek i związany z nim eksperyment techniczny.
Ustka
Porezydencyjna wystawa Aleksandry Zawistowskiej otworzy się w czwartek (22.02) w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej: Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Punktem wyjścia dla projektu Wokół zera stały się dla artystki obserwacje czynione na wybrzeżu w trakcie zimowych miesięcy. Zawistowska analizuje cyrkulację wody i wiatrów w atmosferze oraz zjawiska przyrodnicze i fizyczne, przygląda się nadmorskimu ekosystemowi pozbawionemu turystów oraz relacjom lokalnej kultury i architektury z krajobrazem.
Edward Saliński, „Lot nad błękitną tonią”, druk cyfrowy, 2019, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia
Warszawa
Solowa wystawa Agnieszki Obidzińskiej Morfologia przestrzeni niedomkniętej otworzy się w czwartek (22.02) w przestrzeni Marszałkowskiej 18. W projekcie, który jest jednocześnie dyplomem artystki na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, Obidzińska przygląda się mapom jako specyficznemu sposobowi spoglądania na krajobraz, temu, w jaki sposób kształtujemy przestrzeń, ale też temu, jak przestrzeń kształtuje nas.
Niejednoznaczny świat obrzędów eksploruje w swoich najnowszych pracach Mateusz Szczypiński. Na otwieranej w piątek (23.02) w lokalu_30 wystawie Babie lato artysta przygląda się temu, jak dawne ludowe wierzenia oparte o stereotypy umocniły negatywny obraz „baby”, utożsamianej z tym, co złe i chaotyczne. Szczypiński odnosi się także do rozbudowanej sieci dzisiejszych rytuałów, uwspółcześnionych w formie, ale wyrastających wciąż z tych samych problematycznych źródeł.
Dzień później (24.02) w Gunia Nowik Gallery otworzy się solowa wystawa Teresy Gierzyńskiej Here and Now. Na pierwszej indywidualnej wystawie artystki od czasu retrospektywy w Zachęcie i towarzyszącego jej pokazu w GNG zobaczymy najnowsze fotografie Gierzyńskiej oraz prace wideo stworzone przy pomocy AI.
„Kobiety żyją dla miłości” Teresy Gierzyńskiej w Zachęcie – Narodowej Galeri Sztuki, Warszawa
Wrocław
Monograficzna wystawa Piotra C. Kowalskiego Malarz (nie)konsekwentny otworzy się w czwartek (22.02) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Zobaczymy na niej przekrój obrazów artysty z różnych okresów twórczości, a tym samym przegląd wykorzystywanych przez niego technik wykraczających poza klasyczne smarowanie pędzlem po płótnie. Jeszcze w latach 90. Kowalski zastąpił bowiem farby naturalnymi pigmentami z owoców, mchu czy igliwia, redefiniując rozumienie pejzażu, częściowo wycofując się z procesu i pozwalając, by obrazy powstawały dzięki działaniu sił natury.
Kolejnym gościem Nowego Złotego będzie Michał Maliński, współtwórca krakowskiego kolektywu Szaber. Na otwieranej w sobotę (24.02) wystawie Melted Teeth zobaczymy najnowsze fotografie i obiekty artysty, w których kontynuuje on eksplorację pułapek chwilowej satysfakcji, którą przynoszą media społecznościowe. Inscenizując sytuacje i kompozycje zobaczone w internecie, Maliński przekształca smutny doomscrolling w relaksującą aktywność.
Online
Od dziś do 13 marca przesyłać można zgłoszenia do kolejnej edycji Konkursu 30/30 na najlepszą okładkę płytową powstałą w ubiegłym roku. W konkursie wyłonionych zostanie 30 najlepszych projektów graficznych, które zaprezentowane zostaną latem na wystawie w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru w Poznaniu.
Trwa również nabór wniosków do 21. edycji konkursu o Nagrodę Inicjatywy ENTRY. Konkurs skierowany jest do zeszłorocznych absolwentek i absolwentów warszawskiej ASP i ma na celu wsparcie młodych twórców i twórczyń w rozwoju samodzielnej praktyki po opuszczeniu murów uczelni. Zgłoszenia przesyłać można do 29 marca.
Do końca marca z kolei przyjmowane będą zgłoszenia do nowego konkursu malarskiego – KAF Young Art Prize. Pierwsza edycja konkursu organizowanego przez wrocławską Krupa Art Foundation skierowana jest do osób w wieku od 18 do 35 lat. Zgłaszać można prace wykonane dowolną techniką malarską oraz na dowolnym materiale, powstałe nie wcześniej niż w roku 2022.