16+: Norwegia wprowadza twardy zakaz sprzedaży dzieciom – Nowe przepisy od 1 stycznia 2026
Od 1 stycznia 2026 roku w Norwegii zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży napojów energetycznych dzieciom poniżej 16. roku życia. Nowe przepisy mają na celu ochronę zdrowia najmłodszych przed negatywnymi skutkami spożywania wysokich dawek kofeiny.
16+. Nowe przepisy od 1 stycznia 2026
Norweski urząd ds. bezpieczeństwa żywności – Mattilsynet – przygotował specjalny poradnik dla sprzedawców, który wyjaśnia, jakie produkty są objęte zakazem oraz w jaki sposób należy egzekwować nowe przepisy dotyczące wieku klientów.
Przeczytaj również: Najtańsza „polisa na życie”: zadbaj o czujniki dymu
Zakaz obejmie wszystkie kanały sprzedaży
Nowe regulacje będą dotyczyć wszystkich sprzedawców i wszystkich miejsc dystrybucji, bez wyjątków. Zakaz obejmie m.in.:
-
sklepy spożywcze, kioski i stacje benzynowe,
-
restauracje i szkolne stołówki,
-
automaty sprzedażowe i sklepy internetowe,
-
sklepy sportowe, siłownie, centra ogrodnicze i budowlane,
-
księgarnie, sklepy z zabawkami,
-
imprezy sportowe, pchle targi, festiwale,
-
influencerów oraz wszystkich innych sprzedawców oferujących napoje energetyczne.
Twardy zakaz sprzedaży dzieciom. Obowiązek sprawdzania wieku
Jeśli sprzedawca będzie miał wątpliwości co do wieku kupującego, będzie zobowiązany do zażądania dokumentu tożsamości, potwierdzającego ukończenie 16 lat. Brak kontroli może skutkować sankcjami.
Czym jest napój energetyczny według nowych przepisów?
Zgodnie z rozporządzeniem, napój energetyczny to – z pewnymi wyjątkami – każdy bezalkoholowy napój zawierający ponad 15 mg kofeiny na 100 ml gotowego produktu. Definicja obejmuje także proszki i tabletki rozpuszczane w płynach.
Jednocześnie suplementy diety nie podlegają temu zakazowi.
Przepisy obejmą także Svalbard
Nowe regulacje zostały zapisane w rozporządzeniu o zakazie sprzedaży napojów energetycznych dzieciom poniżej 16 lat i będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku również na Svalbardzie.
Źródło: Mattilsynet, Zdjęcie: pixabay
Przeczytaj również: Kto jeszcze kupuje auta z silnikiem spalinowym? Czy elektryczna rewolucja zatrzymała się na dostawczakach?













