Żywa manufaktura 25.04-01.06.2025 Gdańsk

nn6t.pl 3 dni temu

Prace Julity Wójcik często powstają w ramach kolektywnych działań z publicznością. Tym razem też artystka zorganizuje nietypowy warsztat i wyreżyseruje swego rodzaju układ choreograficzny, w którym uczestnicy będą działali jak wielkogabarytowe krosno. Bez końca to opowieść o tym, jak konsumujemy, gromadzimy i wyrzucamy; o nadmiarze, o próbie odzyskiwania tkanin i przede wszystkim o współpracy. Grupy uczestników staną się w trakcie wystawy działającym warsztatem manualnie wytwarzającym tkaninę. Jedni będą osnową, inni wątkiem, będzie też solista lub solistka, przebiegający w tę i z powrotem czółenkiem. Do produkcji wielkiego dywanu z resztek (takiego, jak tworzyły nasze babki) posłużą wcześniej zgromadzone, od lat nieużywane ubrania i tkaniny.

Julita Wójcik jest absolwentką Wydziału Rzeźby Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Promotorem jej dyplomu był profesor Franciszek Duszeńko. Wystawą w GGM artystka chce uczcić 100-lecie jego urodzin, nawiązując do metod pracy profesora. Duszeńko realizował swoje monumentalne dzieła w przestrzeniach ich ostatecznej lokalizacji. W Treblince, gdzie powstał Pomnik Ofiar Obozu Zagłady, mieszkał przez cały rok. Z racji ogromnej skali swoich przedsięwzięć współpracował w dużych zespołach ludzi. Działanie Julity Wójcik będzie miało charakter bardziej kameralny.

Warto przy tej okazji wspomnieć o jubileuszowej wystawie Franciszek Duszeńko. Ołowiane łzy, którą do 4 maja można oglądać w Gdańsku, w Auli ASP w Wielkiej Zbrojowni (Targ Węglowy 6).

25.04–01.06.2025
warsztaty: 9, 16 i 23.05, wstęp wolny
Julita Wójcik. Bez końca
Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka 37
www.ggm.gda.pl

Warsztaty Julity Wójcik „Levande Vävstol. Żywe krosno” w szwedzkim Regionie Blekinge, fot. Torun Ekstrand

Idź do oryginalnego materiału