W ubiegłym tygodniu zostałam zaproszona na spotkanie reklamowane jako „bezpłatne spotkania dla seniorów”. Poszłam na nie, bo nie miałam żadnych planów na ten dzień, a pomyślałam sobie, iż zawsze można czegoś interesującego się dowiedzieć. Po krótkiej rozmowie z „konsultantem zdrowia” rozpoczął się pokaz garnków. Prowadzący mówił, iż te garnki poprawiają jakość jedzenia, a choćby mają pozytywny wpływ na zdrowie.
Twierdził, iż tylko dzisiaj obowiązuje specjalna zniżka, i iż za chwilę pula promocyjna się wyczerpie. Towarzyszące mu panie przekonywały, iż one również używają tych garnków i dzięki specjalnej technologii jakość gotowania jest zupełnie inna, a ich dzieci i wnuki bardzo chwalą ich kuchnię. Czułam presję, było mi trochę głupio odmówić, bo byli naprawdę bardzo mili i zaangażowani, a garnki które mam domu już faktycznie mają swoje lata. Podpisałam umowę i zapłaciłam kartą 3 999 zł. W domu zaczęłam się martwić – syn powiedział, iż dałam się zmanipulować i ten zakup do niczego nie jest mi potrzebny. Teraz się bardzo denerwuję – czy mogę jeszcze coś zrobić?
Barbara
Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa (do których zalicza się m.in. pokazy produktów organizowane poza stałym miejscem prowadzenia działalności) podlegają szczególnej ochronie konsumenta. Konsument ma prawo odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia, bez konieczności podawania przyczyny (tzw. prawo do odstąpienia).
Aby skutecznie skorzystać z tego prawa, należy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy – może to być pismo wysłane listem poleconym lub wiadomość e-mail. Następnie konsument powinien zwrócić sprzedawcy zakupiony towar, przy czym zwrot kosztów poniesionych przez konsumenta musi nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia, w którym przedsiębiorca został poinformowany o odstąpieniu.
Ponadto obowiązują zaostrzone przepisy dotyczące sprzedaży podczas pokazów. Przedsiębiorcy nie mają prawa oferować konsumentom finansowania w formie kredytów czy ratalnej spłaty na miejscu pokazu. Ma to na celu ograniczenie presji i zapobieganie nieuczciwym praktykom.
Ważne jest także, iż przedsiębiorca jest obowiązany udzielić konsumentowi rzetelnej i pełnej informacji o prawie odstąpienia. jeżeli tego nie uczynił, termin na odstąpienie od umowy może być wydłużony choćby do 12 miesięcy od dnia zakończenia pierwotnego 14-dniowego terminu.
Dodatkowo, nieuczciwe praktyki rynkowe (np. wywieranie presji, wprowadzanie w błąd, ograniczanie swobody decyzji konsumenta) są zakazane i mogą być podstawą do dochodzenia roszczeń.
W Pani sytuacji – jeżeli czuje się Pani zmuszona do zakupu pod presją, a dodatkowo umowa została zawarta podczas pokazu poza lokalem przedsiębiorstwa – ma Pani wyraźne prawo do odstąpienia od umowy i odzyskania pieniędzy.
Zalecam niezwłoczne sporządzenie i wysłanie oświadczenia o odstąpieniu. Pamiętajmy, iż przepisy te mają chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami oraz umożliwić bezpieczne zakupy, także w nietypowych miejscach jak pokazy czy targi.
Agnieszka Przeworek-Rataj
Radca Prawny
—
Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada prawna w żadnej konkretnej sprawie.