W paryskim Muzeum Bourdelle odbędzie się pierwsza we Francji duża wystawa poświęcona Magdalenie Abakanowicz, jednej z najważniejszych polskich artystek XX wieku, której życie i sztukę ukształtowały wojna, cenzura i doświadczenia komunizmu.
Wystawa zatytułowana La trame de l’existence (pl. Nić istnienia) obejmie około 80 prac – monumentalnych rzeźb, tkanin, rysunków i fotografii – tworzących chronologiczną i tematyczną retrospektywę twórczości artystki. Podkreśli jej unikalny język artystyczny, w którym tkanina staje się środkiem rzeźbiarskiego wyrazu.
Tytułowa Nić istnienia nawiązuje do koncepcji samej Abakanowicz, dla której włókno było „organizmem pierwotnym” – symbolem ludzkiego ciała naznaczonego losem i czasem.
Pierwsza część wystawy zaprezentuje różnorodność dorobku Abakanowicz – od wczesnych tkanin i małych form rzeźbiarskich po rysunki i projekty przestrzenne. Następnie wystawa przejdzie do cyklu „Abakanów” z lat 60., monumentalnych tkanin zawieszonych pod sufitem, które artystka tworzyła z naturalnych włókien i materiałów z odzysku.
Wystawa zwroci uwagę na materialność dzieł Abakanowicz oraz jej zainteresowanie motywem metamorfozy. W betonowych wnętrzach muzeum zaprezentowane zostaną serie rzeźb z cyklu „Mutanty”, „Tłum V” i „Plecy”.
Wystawę zamknie cykl monumentalnych rzeźb „Gry wojenne”, zbudowanych z ogromnych pni drzew oplecionych stalowymi obręczami, symbolizujących destrukcyjną siłę wojny i podkreślających symboliczny wymiar twórczości Abakanowicz.
Zaprezentowane zostaną także niepublikowane dotąd zdjęcia pracowni artystki, ukazujące jej intymny, twórczy świat. Na zakończenie wystawy odwiedzający będą mogli zapoznać się z materiałami i technikami używanymi przez Abakanowicz, takimi jak tkanie z włókien roślinnych i zwierzęcych (wełna, bawełna, juta, sizal, końskie włosie, len, konopie).
Ekspozycja ma na celu przywrócenie Abakanowicz należnego miejsca wśród najważniejszych rzeźbiarzy XX wieku. Jej monumentalne, organiczne prace, inspirowane naturą i ciałem człowieka, niosą przesłanie humanistyczne i feministyczne, a także odnoszą się do współczesnych tematów – ekologii, pamięci i tożsamości.
Projekt powstał przy wsparciu Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego z Warszawy, Instytutu Polskiego i Instytutu Adama Mickiewicza.
Wystawa czynna od 20 listopada 2025 roku do 12 kwietnia 2026 roku.
Musée Bourdelle – 18, rue Antoine-Bourdelle – 75015 Paris
Bilet normalny 12 euro, ulgowy 10 euro.