Oczekuje się, iż ceny artykułów spożywczych ponownie wzrosną w 2025 r. o kolejne trzy do pięciu procent, co skłoni Kanadyjczyków do szukania wartości dodanej, promocji i bonusów w sklepach spożywczych.
Wielu kupujących brało udział w programie rabatowym na naczynia kuchenne oferowanym przez Loblaw, w ramach którego konsumenci, którzy zbierali pieczątki, mogli uzyskać 75-procentowe zniżki na garnki i patelnie. Ale po miesiącach zbierania pieczątek niektórzy kupujący powiedzieli CTV News Toronto, iż garnków i patelni, które chcieli kupić, nigdzie nie można znaleźć.
„Najwyraźniej była to strata czasu i pieniędzy” – powiedziała Cathie Towle z Toronto.
Towle brała udział w programie, który rozpoczął się w październiku. Za każde 20 dolarów wydane na artykuły spożywcze konsumenci otrzymywali znaczek. Po zebraniu 20 znaczków można było kupić garnek lub patelnię o 75% taniej od ich regularnej ceny. Problem? Towle powiedziała, iż kiedy poszła kupić naczynie, nie mogła znaleźć żadnego. „W końcu zebrałam 20 znaczków, poszłam je zrealizować i okazało się, iż wszystkie naczynia zostały wyprzedane” – powiedziała.
Towle zauważyła na platformach mediów społecznościowych, iż wielu innych sfrustrowanych klientów skarżyło się, iż również nie mogli zdobyć naczyń kuchennych. „Czuję się oszukana. Czuję, iż wabią ludzi i nie wywiązują się ze swojej części umowy” – powiedziała Towle.
Gina Vivian z Etobicoke powiedziała, iż wydała prawie 3000 dolarów na artykuły spożywcze i zebrała 149 znaczków i pomimo prób przez ponad miesiąc, nie była w stanie wymienić znaczków na ani jedną sztukę garnków lub patelni.
„Czuję, iż zostaliśmy wykorzystani jako konsumenci” – powiedziała Vivian. „Poszłam do dwóch Loblaws, trzech No Frills i jednego Valu-mart i nikt nie ma tych garnków i patelni”.
Kiedy skontaktowaliśmy się z Loblaw, rzecznik prasowy powiedział CTV News: „W ciągu ostatnich 14 tygodni klienci wykazali niesamowity entuzjazm dla naszego programu naczyń kuchennych, z dziesiątkami milionów zrealizowanych znaczków. Postawiliśmy na ten program i byliśmy podekscytowani ogromną reakcją klientów”.
„Pomimo wielokrotnego uzupełniania zapasów, wiemy, iż niektórzy klienci przez cały czas szukają wymarzonej patelni. Zamówiliśmy więcej najpopularniejszych produktów, które zaczną pojawiać się w ciągu najbliższych kilku tygodni i będą dostępne dla klientów do wyczerpania zapasów”.
Badacz żywności i profesor Sylvain Charlebois z Dalhousie University powiedział o programie: „kiedy coś idzie nie tak, ludzie to zauważają”.
Charlebois uważa, iż Loblaw powinien zrobić coś, aby klienci, którzy zebrali znaczki, byli zadowoleni, dostarczając naczynia kuchenne, bony lub coś innego. „Program [naczyń kuchennych] jest bardzo silnym programem, ale jeżeli denerwujesz ludzi, odejdą, więc chcesz mieć pewność, iż zajmiesz się niektórymi z tych niedociągnięć” – powiedział Charlebois.
Program znaczków kończy się 20 lutego, ale niektórzy klienci obawiają się, iż zostaną z bezwartościowymi kartami. „Dla mnie nie chodzi o samą patelnię. Mogę dostać jedną z nich gdzie indziej. Chodzi o to, iż dałam się wciągnąć w promocję, a firma nie wywiązała się ze swojej części umowy” – powiedziała Towle.
Program mówi, iż garnki i patelnie są dostępne do „wyczerpania zapasów”, ale niektórzy klienci uważają, iż skończyły się zbyt gwałtownie i mają nadzieję, iż uda im się zdobyć coś za znaczki, które już zebrali.