Od 14 czerwca do 14 lipca 2024 r. w turnieju wezmą udział drużyny z 24 krajów, około 2,7 miliona odwiedzających obejrzy 51 meczów na stadionach, a kolejne 7 milionów fanów piłki nożnej spodziewanych jest w strefach kibica i podczas publicznych pokazów.
W czasie 22. dni rozgrywek 10 niemieckich miast-gospodarzy zaoferuje kibicom i fanom piłki z całego świata bogaty program kulturalny UEFA EURO 2024, który dzięki ponad 300 wydarzeniom na temat piłki nożnej zgromadzi ludzi poza stadionami i zaprosi ich do dialogu i uczestnictwa.
Oprócz turnieju, Niemcy zaprezentują się jako kosmopolityczny, przyjazny, zrównoważony i atrakcyjny turystycznie kraj.
Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT), wyjaśnia: „Niemcy obchodzą święto piłki nożnej. To ważne wydarzenie sportowe, zwłaszcza w czasach napięć międzynarodowych, daje możliwość zaprezentowania Niemiec jako kosmopolitycznego, zrównoważonego i spokojnego kierunku podróży, a tym samym stanowi przykład międzynarodowego zrozumienia i tolerancji. W związku z wydarzeniem spodziewamy się znacznego ożywienia turystyki przyjazdowej. Dostępne do tej pory dane dotyczące długoterminowych rezerwacji pokoi hotelowych na głównych portalach internetowych oraz rezerwacji lotów w czerwcu i lipcu 2024 r. są znacznie powyżej średnich parametrów.
Obserwujemy ponadprzeciętny wzrost w szczególności z państw uczestniczących w Mistrzostwach Europy, co potwierdza nasze oczekiwania. Szacujemy, iż mistrzostwa mogą wygenerować dodatkowy wzrost liczby noclegów choćby o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto Mistrzostwa Europy oferują potencjał do dalszego wzmocnienia wizerunku Niemiec jako celu podróży wakacyjnych”.
Od początku marca 11 wielkoformatowych murali z motywami dotyczącymi piłki nożnej jest widocznych we wszystkich miastach-gospodarzach jako znak gościnności, budując mosty między sztuką uliczną, kulturą kibiców i tożsamością gospodarzy. W ośmiu z dziesięciu miast powstanie „Stadion Marzeń”, na którym spotkają się sztuka, kultura i piłka nożna.
Siedem miast buduje wioski piłkarskie, które czekają na miejscowych i międzynarodowych gości z publicznymi transmisjami podczas meczów oraz zajęciami i programami artystycznymi dla całej rodziny.
W dniu 13 czerwca na koncercie inauguracyjnym EURO 2024 w Stuttgarcie weźmie udział 30 000 kibiców. Na scenie wystąpią czołowi niemieccy artyści: piosenkarka Leony, DJ i producent Topic, mega gwiazda Robin Schulz i bohater techno Le Shuuk.
Piłkarskie święto w Berlinie
W stolicy kraju spodziewanych jest około 2,5 miliona gości. Wzdłuż ulicy 17. Juni (największej futbolowej promenadzie) powstanie park pop-up z widokiem na Bramę Brandenburską, która podczas turnieju będzie otoczona największą na świecie bramką piłkarską.
Z Polski blisko do Lipska
Miasto oczekuje na licznych kibiców ze specjalną ofertą. Przy Augustusplatz została przygotowana strefa kibica dla 15 tys. osób, a w niej: transmisje na żywo na dwóch wielkoformatowych ekranach (84 m² i 21 m²), rozmowy o piłce nożnej, gry w piłkarzyki, strzelanie do bramki, program muzyczno-kulturalny. Warto odwiedzić immersyjną wystawę dzieł Claudeʹa Moneta w projekcji 360˚ w nowoczesnym centrum artystyczno-kulturalnym Kunstkraftwerk. Obiekt ten wcześniej pełnił funkcję elektrowni i gazowni.
Liczne atrakcje obrazują slajdy.
Portal internetowy DZT (https://www.germany.travel/en/inspiring-germany/summer-of-football-germany-2024.html) zawiera treści tematyczne dotyczące wszystkich miast-gospodarzy. Dostarcza informacji o niemieckiej kulturze kibicowskiej i atrakcjach turystycznych.
Program kulturalny miast-gospodarzy jest dostępny online w języku niemieckim i angielskim TUTAJ.
DZT, we współpracy z EURO 2024 GmbH, zachęca potencjalnych podróżujących do Niemiec do przedłużenia swojej wizyty na meczu piłki nożnej i zorganizowania wycieczki do pobliskich atrakcyjnych okolic. Są one łatwo dostępne dzięki przyjaznym dla klimatu podróżom kolejowym.
Tekst: Majka Fudała na podstawie materiałów z Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT)