Transgressing Boundaries: Exploring biomaterial agent as partner in the design process

uap.edu.pl 7 godzin temu

Transgressing Boundaries: Exploring biomaterial agent as partner in the design process

18-21 listopada 2025
miejsce: budynek D, sala 200
Język zajęć: język angielski
Kontakt: [email protected]

Warsztaty zorganizowane dzięki uprzejmości i za zgodą Dziekany WAWiS, Pani dr hab. Anny Regimowicz-Korytowskiej prof. UAP

Organizacja i koordynacja: WAWiS, Katedra ubioru, mgr Dorota Kuźniarska

Harmonogram:

Wtorek 15:00-17:00 2 h 1h wykład otwarty dla wszystkich zainteresowanych + wstęp (10 os.)

Środa 13:00-16:00 3 h warsztaty

Czwartek 13:00-16:00 3 h warsztaty

Piątek 13:00-16:00 3 h warsztaty + podsumowanie

Opis

Na warsztatach zostanie przedstawiony podstawowy proces wytwarzania bio-plastiku do kostiumu i ubioru (m.in. na bazie żelatyny, skrobi i alginianu) oraz ich „sprawczość”, czyli wpływ adekwatności na formę i funkcję projektu. Prowadząca pokaże przygotowanie i testowanie próbek o różnej grubości, lepkości, elastyczności i wytrzymałości, a także wyjaśni bezpieczne procedury chemiczne, metody suszenia i przechowywania. Zostanie omówione porównanie bezpieczeństwa biochemicznego biomateriałów z typowymi praktykami chemicznymi w modzie oraz sposoby dokumentowania procesu. Prowadząca poprowadzi realizację niewielkiego prototypu (wearable/scenicznego), powiązanego z kontekstem miejsca i ekosystemu, traktując materiał jako element komunikacji i doświadczenia. Całość warsztatów zostanie poprowadzona tak, aby uczestnicy zakończyli zajęcia z zestawem własnych próbek, gotowym prototypem i praktyczną wiedzą, jak modyfikować receptury pod konkretny cel projektowy.

Sarah Mosher – projektantka specjalizująca się w ubiorze, kostiumie i nowych technologiach, artystka włókna oraz adiunkt (Assistant Professor) na Baylor University w Waco, Teksas (USA). Interesuje się krytycznym obszarem zrównoważonego projektowania w przemyśle tekstylnym i odzieżowym oraz sposobami przenoszenia tej perspektywy na konstrukcję kostiumu i praktyki pracy. Pasjonuje ją historia ubioru i kostiumu – jej wpływ na społeczeństwo i odzwierciedlenie wartości czasu i miejsca, a także projektowanie uniwersalne, systemy projektowe, kształtowanie design thinking u studentów oraz pytania o cykle życia projektów w różnych dyscyplinach. Zawodowo projektowała kostiumy dla teatru, opery, filmu i tańca. Prowadziła prelekcje o wykorzystaniu biomateriałów w performansie m.in. podczas Critical Costume, w National School of Drama w Delhi (Indie) oraz na uczelniach w USA. Zrealizowała tygodniowy warsztat w Meksyku (Mexico City) oraz specjalistyczne warsztaty tematyczne podczas USITT (United States Institute for Theatre Technology) na konferencji ogólnokrajowej.

Idź do oryginalnego materiału