Niniejszy manifest jest zarysem powojennej idei solidarystycznej Ottona Strassera opisanej w 1946 roku w pracy Deutschlands Erneuerung.
 Miała ona stanowić odpowiedź na nowe wyzwania stojące przed niemieckimi
 nacjonalistami. Zgodnie z przewidywaniami Strassera doktryna 
nazistowska przegrała, skompromitowała Niemcy i naród niemiecki. 
Zatriumfowały zachodni kapitalizm oraz sowiecki komunizm. Otton Strasser
 postanowił przedstawić alternatywę, która wyrastała z jego 
przedwojennych poglądów i przybrała ostateczną wizję na skutek wojny i 
wydarzeń powojennych.
T.K.
Otto Strasser - Manifest solidaryzmu (1945 rok)
I. Egoizm klas i narodów wepchnął europejskie społeczeństwa w największą nędzę w ich historii – solidaryzm, solidaryzm klas i europejskich narodów jest jedynym ratunkiem!
II. Kapitalizm „odgórnie panujący nad klasami” to system, w którym ludzie posiadają ogromną wolność osobistą - ale pozbawieni są bezpieczeństwa ekonomicznego, bez którego wolność osobista nie ma podstaw. Komunizm „klasy zarządzane od dołu” to system, w którym ludzie posiadając wysoki stopień bezpieczeństwa ekonomicznego – pozbawieni są wolności osobistej. Solidaryzm przyznaje osobistą wolność i bezpieczeństwo ekonomiczne, są to dwa istotne wymagania dla porządku wewnętrznego i pokoju międzynarodowego.
III.
 Tylko przezwyciężenie klasowej gospodarki kapitalizmu oraz klasowej 
gospodarki komunizmu przez narodową (ludową) gospodarkę solidarystyczną 
pozwoli na zachowanie dobra wspólnego – nie przez dyktaturę pieniądza, 
nie przez dyktaturę proletariatu, ale przez solidarne akcje wszystkich 
jednostek i stanów.
IV.
 Solidaryzm uwolni chłopów. Stanowi to fundament każdej zdrowej 
społeczności zwolnionej od kapitalistycznej niewoli czynszowej – bez 
popadania w państwowe niewolnictwo komunizmu. Solidaryzm pozwoli chłopom
 na stanie się dziedzicznymi lennikami narodu, wolnymi od jakichkolwiek 
opłat hipotecznych i czynszowych, będącymi dzierżawcami ziemi 
powierzonej im przez naród w zaufaniu.
V.
 Solidaryzm uwalnia pracowników od najemnej niewoli kapitalizmu - z 
drugiej strony ratuje ich także przed niewolą państwa komunistycznego. 
Solidaryzm to współposiadanie zakładów pracy przez ich pracowników, z 
równymi prawami w zakresie zarządzania i zysków. Odproletaryzowanie 
robotników odpowiada w swoim znaczeniu i formie zniesieniu pańszczyzny -
 „posiadanie czyni wolnym!”
VI.
 Solidaryzm zabezpiecza egzystencję i wolność klasy średniej co raz 
bardziej zagrożonej przez kapitalizm i zniszczonej przez komunizm. 
Solidaryzm objął za cel związanie ze sobą jak największej ilości 
niezależnych bytów. Powiązanie ze sobą małych przedsiębiorstw w system 
gildii, jak i dostarczenie klientów dużym zakładom przemysłowym. 
VII.
 Solidaryzm uwalnia przedsiębiorców od kapitalistycznego nacisku – bez 
naruszania ich pozycji jako liderów życia gospodarczego. Tak samo jak 
robotnicy, przedsiębiorcy są uznawani przez solidaryzmu jako istotny 
element życia ekonomicznego. Ich inicjatywa i zysk są elementami 
napędowymi gospodarki, wpływającymi na wydajność naszych pracowników i 
planowanie państwa. 
VIII.
 Solidaryzm odrzuca słabość systemu liberalnego i jego partii 
politycznych oraz terror totalitarnej dyktatury państwa - osoby, klasy 
lub partii.
Solidaryzm
 ogłasza połączenie nowoczesnej demokracji oraz korporacyjnego samorządu
 – stanowi to najlepszą gwarancję dla rozwoju prawdziwego ludowego 
państwa – federacji, zdecentralizowanej i opartej na konstytucji.
IX.
 Solidaryzm odrzuca wszelkie panowanie jednych narodów nad drugimi oraz 
ogłasza narodową wolność i równość wszystkich ludów, niezależnie od 
wielkości i siły. Solidaryzm dąży do stworzenia Europy narodów, 
solidarnej współpracy w ramach Federacji Europejskiej, która jako jedyny
 podmiot polityczny może zapewnić byt i przyszłość Europy w jej 
różnorodności narodowej i kulturowej.
X.
 Solidaryzm to przekonanie, iż wszystkie reformy gospodarcze i 
polityczne muszą zostać wstrzymane jeżeli nie są ożywione nową ideą. W 
związku z tym solidaryzm łączy w sobie odrzucenie ducha materializmu z 
zaangażowaniem w ducha chrześcijaństwa, które muszą współdziałać, aby 
osiągnąć zamierzony cel. Narodowość - we wszystkich swoich przejawach - i
 chrześcijaństwo w swojej całkowitej jedności - stanowią źródła, z 
których rozwinie się solidaryzm: zbawienie i odrodzenie Zachodu.
 Za:  http://szturm.com.pl/index.php/miesiecznik/item/504-tomasz-kosinski-otto-strasser-manifest-solidaryzmu
                                















