To nie są żarty. Co możesz zrobić, gdy widzisz przemoc?

sexed.pl 1 dzień temu

Przemoc rówieśnicza to realny problem, który dotyka ogromnej liczby dzieci i nastolatków w Polsce. Z raportu Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”1 wynika, iż aż 66% młodych osób doświadczyło przemocy ze strony rówieśników. Najczęściej przybiera ona formę wyśmiewania, poniżania, wykluczania lub zastraszania – zarówno offline, jak i w internecie. Co trzeci nastolatek deklaruje, iż został przynajmniej raz upokorzony lub wykluczony przez grupę, a co czwarty doświadczył przemocy psychicznej w ostatnich dwunastu miesiącach. Dane pokazują też, iż zjawisko nie tylko nie słabnie – ono się pogłębia.

Potwierdza to także raport „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”2 opracowany przez SWPS, system RESQL i Fundację UNIQA. Wynika z niego, iż ponad 60% uczniów szkół średnich ma styczność z bullyingiem – czyli powtarzalną, długotrwałą przemocą ze strony rówieśników. 4% nastolatków doświadcza go codziennie. To mogą być popychania, przezwiska, groźby, ale też wykluczanie z klasowych aktywności czy publikowanie obraźliwych treści w sieci. Skala zjawiska i jego długofalowe skutki – od obniżonej samooceny, przez depresję, aż po próby samobójcze – pokazują, iż nie możemy dłużej traktować przemocy w szkołach jako tematu tabu.

JAK SIĘ ZACHOWAĆ, GDY WIDZĘ, ŻE KTOŚ DOŚWIADCZA PRZEMOCY?

1. REAGUJ – pokaż, iż widzisz i nie zgadzasz się

Dla młodzieży: Milczenie może być odebrane jako przyzwolenie. jeżeli czujesz się bezpiecznie – zareaguj. Twoja postawa ma znaczenie.

Dla dorosłych: Reaguj natychmiast, spokojnie i stanowczo. Nie minimalizuj przemocy jako „żartów” czy „błahych konfliktów”. Jasna postawa dorosłych buduje normy i poczucie bezpieczeństwa u dzieci i młodzieży.

2. ZGŁASZAJ – mówienie to ochrona

Dla młodzieży: Powiedz o przemocy zaufanej osobie dorosłej – wychowawcy_czyni, pedagogowi_żce, rodzicowi. Masz prawo do bezpieczeństwa i wsparcia. Zgłoszenie to akt odwagi i troski.

Dla dorosłych: Traktuj każde zgłoszenie poważnie. Współpracuj z innymi dorosłymi: szkołą, specjalistami_tkamii, czasem także instytucjami zewnętrznymi. Twoje działanie może przerwać krzywdzący cykl i zapobiec długofalowym konsekwencjom.

3. WSPIERAJ – bądź obecny i empatyczny

Dla młodzieży: Nawet proste „słyszałem, co się stało – jesteś okej?” może być ważnym gestem. Czasem osoba, która doświadcza przemocy, potrzebuje tylko poczuć, iż nie jest sama.

Dla dorosłych: Zaoferuj rozmowę w spokojnej, bezpiecznej przestrzeni. Słuchaj uważnie, bez przerywania i osądzania. Pokaż, iż jesteś wsparciem, niezależnie od roli dziecka w tej sytuacji.

4. DOKUMENTUJ – nazwij to, co się dzieje

Dla młodzieży: Zapisuj sytuacje, w których dochodzi do przemocy – choćby jeżeli wydają się „niewielkie”. Zanotuj kto, co, gdzie i kiedy. To pomaga nie tylko przy zgłoszeniu, ale także uporządkować własne emocje i nazwać doświadczenia.

Dla dorosłych: Obserwuj i notuj konkretne zachowania, nie interpretacje. Dokumentacja, wspiera działania interwencyjne i pozwala zauważyć wzorce. Warto również zapytać dziecko/ucznia o jego perspektywę, bez oceniania.

  1. https://www.uw.edu.pl/raport-o-przemocy-rowiesniczej ︎
  2. https://www.portaloswiatowy.pl/wazne-wydarzenia-dla-szkol-i-przedszkoli/bullying-w-szkolach-ponadpodstawowych-raport-resql-swps-i-fundacji-uniqa-26269.html ︎
Idź do oryginalnego materiału