Segment SUV rozwija się w na świecie, w Europie, ale też samej Polsce, w ekspresowym tempie. Taki stan rzeczy trwa oczywiście od kilku, kilkunastu lat. To sprawia, iż na rynku nie tylko mnóstwo jest modeli nowych, ale też starszych, które mogą być dostępne w świetnych cenach. Ten Citroen jest tutaj świetnym przykładem. Egzemplarze, które nie mają choćby 10 lat, możemy dziś kupić choćby za mniej, niż 20 tysięcy złotych.
SUV od Citroena do dziś jest wielkim hitem
Segment SUV na przestrzeni lat bardzo mocno się rozwijał. Z typowo terenowych adekwatności te auta coraz płynniej zmieniały się w osobówki w rozmiarze XXL. Zapewniały komfort, wygodę, funkcjonalność, sporą przestrzeń ładunkową, natomiast jednocześnie nie musiały mieć napędu na cztery koła, czy potężnych silników. Citroen C4 Cactus doskonale wpasował się w panujące nastroje. Z jednej strony była to konstrukcja prosta, z drugiej dobrze wyposażona i naszpikowana nowoczesną technologią. Przede wszystkim Cactus pięknie wyglądał, co jest dodatkowym atutem.
Chociaż to SUV, Citroen C4 Cactus miał bardzo niską wagę – bazowo były to okolice 1 tony. Poruszyłem już temat wyglądu – mamy to do czynienia z charakterystycznym, nowoczesnym designem z tzw. „Airbumpami” na drzwiach. Samochód miał świetne zawieszenie, był dosyć miękki, komfortowy, wygodny, dobrze wyposażony. Wśród jego zalet często wymienia się przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, dobry układ jezdny a także gamę silnikową, która trafiała w gusta wielu kierowców.
Ile dziś kosztuje?
Ta gama silnikowa być może nie była nazbyt szeroka. Tak oto w pierwszej generacji dostaliśmy trzy benzynowe silniki o pojemności 1,2 litra i mocy od 75 do 110 koni mechanicznych. Dochodziły do tego diesle o pojemności 1,6 litra i mocy od 92 do 100 koni. Po faceliftingu sytuacja nieco się zmieniła – wówczas pojawiła się benzynowa jednostka o mocy 131 koni i dieslowska o mocy 120 koni. Jasne – to nie były najmocniejsze silniki… ale były przede wszystkim oszczędne. W przypadku benzyniaków spalanie spadało poniżej 6 litrów, zaś w przypadku diesli mogło wynosić choćby około 4 litry na 100 kilometrów.
Mowa o dobrych, nowoczesnych samochodach. Dziś najtańszy egzemplarz to C4 Cactus z 2016 roku – kosztuje niecałe 17 tysięcy złotych. Jesteśmy w cenie do 20 tysięcy w stanie znaleźć kilka tańszych opcji – również takich z niezbyt dużym przebiegiem. Podkreślmy jeszcze raz rocznik – 2015, czy 2016. Wiele osób powie, iż to „prawie nowe” auto. Z nowoczesnymi technologiami i świetnym wyglądem. Przede wszystkim to SUV z wszystkimi cechami, które cenią w tym segmencie Polacy. Może się okazać, iż to prawdziwy król opłacalności.
Zdjęcia: Citroen / Stellantis