W dniach 16-19.01.2025 w cesarskim Wiedniu odbyły się największe, austriackie targi turystyczne Ferien Messe Wien 2025. Wzięło w nich udział ponad 430. wystawców, a odwiedziło je ponad 71000 potencjalnych klientów i przedstawicieli branży.
Krajem partnerskim tegorocznej edycji była Słowenia, która prezentowała w szczególności miasto Nova Gorica, będące w tym roku Europejską Stolicą Kultury.
Niestety, z przykrością trzeba stwierdzić, iż w tym roku zabrakło Polskiego Stoiska Narodowego, które przed pandemią koronawirusa organizował ZOPOT w Wiedniu. Mimo tego, jak wspominali przedstawiciele austriackiej branży, zainteresowanie podróżami do Polski wśród austriackich turystów jest imponująco duże.
To, iż w Wiedniu nie było narodowego stoiska, nie znaczy, iż Polska zniknęła całkowicie z targów. Dyrektor ZOPOT-u w Wiedniu, Włodzimierz Szeląg – „Legenda Polskiej Turystyki”, jak nazywają go przedstawiciele austriackiej branży turystycznej, a także wspaniały ekspert w dziedzinie turystyki – przygotował promocję Polski.
Jeszcze przed targami w jednej z najpopularniejszych austriackich gazet, „Kurier”, ukazał się artykuł promujący polskie wybrzeże i pomorski szlak rowerowy „Via Baltica”. Pierwszego dnia targowego wydarzenia, na scenie w ramach programu przygotowanego przez redakcję „Kuriera”, dyrektor ZOPOT-u przeprowadził prezentację walorów turystycznych polskiego wybrzeża i Trójmiasta.
W ramach promocji Polski odbyło się także losowanie podróży do Trójmiasta z pobytem w Hotelu Radisson Blue w Sopocie. Dobrym prognostykiem zainteresowania Polską jest fakt, iż nasza oferta turystyczna była dostępna na stoiskach austriackich biur podróży, a mieszkańcy Austrii wykazywali autentyczne zainteresowanie polskimi atrakcjami.
Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszyły się oferty pobytów nad morzem. Pojawiało się wiele zapytań o morskie rejsy wycieczkowe na statkach-hotelach. Nic dziwnego – Austria nie ma dostępu do morza. Choć posiada imponujące góry, austriaccy turyści chętnie wybierali także polskie szlaki górskie.
Nie tylko morze i góry przyciągały gości targowych. Duże zainteresowanie wzbudzała turystyka miejska, kulturowa i aktywna. Drugim popularnym kierunkiem były Mazury, a także oferta sanatoryjna i podróże bez barier.
Niektórzy przedstawiciele biur podróży, z którymi rozmawiałem, przekazali uwagi od klientów dotyczące braku od 15 grudnia 2024 roku bezpośredniego połączenia kolejowego z Wiednia do Trójmiasta. Okazuje się, iż stanowi to spore utrudnienie dla austriackich turystów, zwłaszcza seniorów, którzy planują wakacje nad Bałtykiem.
Na rynku austriackim, podobnie jak w Niemczech, popularne są również biura podróży działające przy znanych sieciach supermarketów. Swoją ofertę na tych targach przedstawiało biuro podróży Hofer Reisen.
Najciekawsze oferty turystyczne, moim zdaniem, przygotowały kraje: Słowenia, Czechy, Słowacja, Włochy oraz Egipt oraz biura podróży:: Geggreisen, K&K Reisen, Retter Reisen, Fuchs Reisen, Anex, Papageno Touristik, Kneissl Touristik, Elite Tours, a także armatorzy: Aida i Costa. Wspomnianej wyżej ofercie próbowało dorównać wiedeńskie lotnisko oraz inne regiony kraju.
Targi turystyczne, to nie tylko stoiska z ofertą turystyczną. Oprócz prezentowanej oferty na scenie odbywały się liczne konkursy, prezentacje i występy artystyczne. Nie zabrakło również kina podróżnego zwanego Reisekino, w którym wyświetlane były filmy oraz odbywały się prezentacje promujące poszczególne kierunki podróży i wycieczki.
Targi to nie tylko przedstawianie oferty na stoiskach, ale to dla branży również możliwość poszerzenia wiedzy zawodowej poprzez udział w licznych warsztatach i konferencjach, jak również możliwość nawiązania nowych kontaktów handlowych.
Tekst: Bartosz Karwacki
Foto: Bartosz Karwacki i Piotr Żyła