„Millenium”, trylogia szwedzkiego pisarza Stiega Larssona, bestseller sprzed kilkunastu lat, do dziś ściąga do Sztokholmu tłumy turystów podążających tropem jego bohaterów. Władze stolicy Szwecji postanowiły iść z trendem, organizując spacery z przewodnikiem po uliczkach, gdzie toczy się akcja książki i umożliwiając oglądanie opisanych przez Larssona wnętrz budynków, choćby prywatnych mieszkań. Inna skandynawska autorka, Camilla Läckberg, przyczyniła się do rozwoju osady rybackiej Fjällbacka, która jest dzisiaj popularną destynacją turystyczną. Jean-Claude Izzo „Trylogią marsylską” skierował uwagę na swoje ukochane miasto na Riwierze Francuskiej.
Magdalena Kosiura, założycielka portalu Inwestycje w Kurortach (…), przekonuje, iż wycieczki śladami kryminałów pozwalają odkryć wiele miejsc, których trudno szukać w turystycznych przewodnikach. Niedawno w Łebie z detektywistycznym zapałem sprawdzała wszystkie lokacje towarzyszące fabule Katarzyny Bondy w jednej z jej najnowszych powieści „Efekt morza”. Autorkę w lokalne niuan se i legendy wprowadzili właściciele łebskiej kawiarni i palarni „Cafe No 5”. W efekcie ich lokal również pojawił się w kryminale.
Niestety, nasze samorządy nie potrafią wykorzystać okazji, jakie stwarza im beletrystyka. Chlubnym wyjątkiem jest Cieszyn, ulubione miasto Agaty Romaniuk, autorki serii kryminałów dla dzieci „Kocia szajka”.
W fabule opisuje istniejące przestrzenie. Zapewnia, iż fani jej serii, wraz z rodzicami, mogą zwiedzać te miejsca z „Szajką” jak z przewodnikiem. – Dziś dzieje się to w Cieszynie na bardzo dużą skalę. Liczba wycieczek przyjeżdżających tylko po to, aby przejść się tymi samymi ulicami, którymi chodzą koty, jest ogromna.
Jednoczesnej promocji książki i miejscowości nie udałoby się zorganizować bez pomocy lokalnych władz. Włodarze Cieszyna, ale i Torunia, z którymi Romaniuk również współpracuje, rozumieją tę potrzebę. Na sławę trzeba zapracować, na przykład umieszczając wizerunki kotów na budynkach. Odrobina zaangażowania przynosi zysk jednej i drugiej stronie – zwiększa się sprzedaż książki, rosną wpływy z ruchu turystycznego.