
Ryanair zapowiedział znaczące cięcia w swojej europejskiej siatce połączeń, w tym zamknięcie kilku baz operacyjnych oraz redukcję częstotliwości lotów do Austrii, Danii, Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii.
Powodem tych zmian są rosnące opłaty lotniskowe, podatki oraz dodatkowe koszty, które obciążają działalność przewoźnika.
Wyższe opłaty uderzają w tanie loty
Irlandzki przewoźnik wskazuje, iż wzrastające koszty operacyjne uniemożliwiają mu utrzymanie dotychczasowych niskich cen biletów. W rezultacie pasażerowie mogą spodziewać się mniejszej liczby dostępnych połączeń, a także ewentualnych podwyżek cen w przyszłości.
Dodatkowo, Ryanair ogłosił rezygnację z papierowych kart pokładowych na rzecz odprawy wyłącznie w formie cyfrowej, co spotkało się z krytyką klientów.
Zamknięcia baz i redukcje połączeń
Nie jest jasne, czy zmiany w siatce lotów i ewentualne podwyżki cen będą trwałe, czy też stanowią element strategii negocjacyjnej przewoźnika. Niemniej jednak, już teraz zapowiedziano konkretne ograniczenia:
- Włochy – Ryanair wycofa jedno z bazujących samolotów z rzymskiego lotniska Fiumicino na lato 2025 roku, powołując się na nowe opłaty miejskie, które wejdą w życie 1 kwietnia 2025 roku.
- Dania – Przewoźnik całkowicie likwiduje połączenia do i z Aalborga w odpowiedzi na nowy duński podatek lotniczy wynoszący 50 DKK (ok. 7 dolarów). Od przyszłego miesiąca wszystkie loty z Londynu-Stansted do Aalborga zostaną anulowane. Na trasie pozostaną jednak inne linie, takie jak KLM, Norwegian Air i Scandinavian Airlines, choć podróżni będą musieli korzystać z lotów przesiadkowych.
- Austria – Wprowadzenie 12-euro podatku lotniczego oraz wysokie opłaty lotniskowe i bezpieczeństwa sprawiają, iż Ryanair krytykuje krajowe regulacje, twierdząc, iż Austria staje się mniej konkurencyjna turystycznie wobec państw takich jak Szwecja, Węgry czy niektóre regiony Włoch, które eliminują podatki lotnicze w celu wspierania ruchu turystycznego.
- Hiszpania – Przewoźnik ograniczy swoją działalność o 18% w okresie letnim 2025, redukując liczbę dostępnych miejsc o 800 000 i likwidując 12 tras. Zamknięte zostaną bazy w Jerez i Valladolid, a liczba lotów zmniejszy się w pięciu innych portach lotniczych: Vigo (-61%), Santiago (-28%), Zaragoza (-20%), Asturias (-11%) i Santander (-5%).
- Francja – Wzrost podatku lotniczego w 2025 roku, który ma się podwoić, może doprowadzić do dalszych cięć w siatce Ryanaira. Już w zeszłym roku przewoźnik zamknął swoją bazę w Bordeaux i wycofał loty do Paryża.
Planowane ograniczenia mogą wpłynąć na miliony podróżnych w Europie, szczególnie tych, którzy korzystali z tanich połączeń Ryanaira. Nie jest jednak pewne, czy te zmiany będą obowiązywać na stałe, czy są jedynie elementem negocjacji z władzami lotniczymi i rządami poszczególnych krajów.