W grudniu ubiegłego roku w mediach społecznościowych pojawiła się reklama przedstawiająca parę butów sportowych na gładkim białym tle z podpisem „Teraz tylko 26 funtów w Nike!”
Kiedy jednak kupujący kliknęli, aby znaleźć te buty, były one dostępne tylko w rozmiarach dla starszych dzieci.
We wtorek Urząd ds. Standardów Reklamowych (ASA) zakazał emisji reklam Nike i innej reklamy Sky, które według organu regulacyjnego były podobne.
Urząd ds. standardów reklamowych ostro reaguje na takie reklamy internetowe, twierdząc, iż ich struktura wprowadza klientów w błąd. Obie firmy bronią reklam.
Reklama Nike zawierała emoji eksplodującej głowy i emoji czarnego serca, aby podkreślić bogatą ofertę.
Urząd ds. standardów reklamowych stwierdził, iż spowoduje to, iż przeglądarki będą oczekiwać dużych rabatów i założą, iż buty powinny być dostępne w różnych rozmiarach.
W rzeczywistości tenisówki były dostępne tylko w rozmiarach od 3 do 6 w Wielkiej Brytanii. Ponieważ buty dziecięce nie podlegają VAT, obniżka ceny nie jest dobrą okazją.
Urząd ds. Standardów Reklamowych stwierdził, iż bada sposób, w jaki firmy stosują tego rodzaju „inżynierię wyboru online” po otrzymaniu skarg.
Marki często stosują strategie, które nakłaniają ludzi do kliknięcia reklamy, ale ukrywają lub opóźniają najważniejsze informacje na później, korzystając z zestawu narzędzi zwanych taktyką „trybu ciemnego”.
Może to obejmować pobranie niewielkiej opłaty dodanej do zakupu, zwanej „kropliwą ceną”, i inne metody zmniejszające przejrzystość cen dla klientów.
Czasami reklamy wskazują ograniczoną podaż lub czas realizacji transakcji, aby zwiększyć presję na zakup.
Organizacja konsumencka zapytała: „Which?” W zeszłym roku „ciemne wzorce mogą sprawić, iż konsumenci poczują się zmanipulowani lub zdenerwowani, a w niektórych przypadkach mogą spowodować szkody finansowe”.
W przypadku Sky organ ds. standardów reklamowych skrytykował sposób przedstawiania opcji subskrypcji klientom, którzy zarejestrowali się w usłudze transmisji strumieniowej Sky Now TV.
Klienci, którzy się zarejestrują, przekonają się, iż bezpłatne wersje próbne usług Cinema i Boost są automatycznie dodawane do ich koszyka i będą automatycznie odnawiane za opłatą, chyba iż zostaną anulowane pod koniec siedmiodniowego bezpłatnego okresu próbnego.
Chociaż warunki bezpłatnego okresu próbnego zostały jasno określone, Urząd ds. Standardów Reklamowych stwierdził, iż informacje napisano mniejszą czcionką i mniej rzucającym się w oczy kolorem.
Urząd ds. standardów reklamowych dodał, iż tekst znajdował się również pod przyciskiem Obserwuj, co zwiększa prawdopodobieństwo, iż ludzie przegapią ten przycisk.
Sky stwierdziła, iż według niej prezentacja reklamy jest jasna, czytelna i natychmiast widoczna.
Dodała, iż koncepcja siedmiodniowego bezpłatnego okresu próbnego była na tyle powszechnie rozumiana, iż nie wprowadzała w błąd.
Nike twierdzi, iż reklama jej butów została stworzona i opublikowana przez The Sole Provider, internetową platformę handlu obuwiem, bez żadnego udziału i nadzoru samego giganta odzieży sportowej.
Nike twierdziła jednak, iż rozsądny konsument założyłby, iż dostępność będzie w jakiś sposób ograniczona.
Urząd ds. Standardów Reklamowych zakazał także reklamy substytutów żywności Huel to już trzecia reklama, która zostanie zakazana w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
Urząd ds. standardów reklamowych stwierdził, iż twierdzenia zawarte w reklamie dotyczące korzyści zdrowotnych i oszczędności kosztów nie mogą zostać uzasadnione.