Popularna firma odzieżowa ma kłopoty. Planuje zamknąć część sklepów. Polacy uwielbiają jej ubrania

g.pl 6 miesięcy temu
Zdjęcie: Fot. Vichai / iStock


Popularna marka odzieży i butów sportowych zapowiedziała zamknięcia sklepów i masowe zwolnienia w 2025 roku. Powodem są słabe wyniki firmy, co wiąże się głównie z problemami na rynku w USA i Chinach. Nie bez znaczenia jest też rosnąca konkurencja, zarówno ze strony uznanych producentów, jak i tych nowych.
Puma to niemieckie przedsiębiorstwo produkujące odzież i obuwie sportowe. Marka ta na przestrzeni lat zdobyła ogromną popularność i w tej chwili należy do najbardziej rozpoznawanych w branży. Niestety ostatnie doniesienia dowodzą, iż choćby taki gigant może znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej. Firma ma już plan, by stopniowo odbudowywać swoją pozycję.


REKLAMA


Zobacz wideo Poradnik biegacza. Co warto nabyć, by rozpocząć biegową przygodę?


Buty Puma są coraz rzadziej wybierane przez klientów. Firma zapowiada program redukcji kosztów
Jak informuje agencja Reuters, 11 marca 2025 roku firma Puma opublikowała "rozczarowujące" prognozy na pierwszy kwartał i rok 2025. Skorygowany zysk przed potrąceniem odsetek i podatków (EBIT) za ten rok wyniesie od 520 do 600 milionów euro (około 2-2,5 miliarda złotych). Ma to być skutkiem słabego popytu w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Ponadto problem stanowi konkurencja większych firm, czyli Adidas i Nike. Z drugiej strony w branży pojawiają nowe, gwałtownie rozwijające się marki, takie jak On Running i Hoka. To wszystko sprawiło, iż Puma postanowiła wdrożyć program redukcji kosztów, w ramach którego zwolni 500 pracowników na całym świecie, z około 21 tysięcy zatrudnianych osób. Około 150 z likwidowanych stanowisk dotyczy siedziby głównej firmy w Herzogenaurach w Niemczech. Poza zwolnieniami planowane jest zamknięcie nierentownych sklepów.
Dzięki powyższym działaniom Puma ma osiągnąć cel podniesienia marży operacyjnej do 8,5 proc. do 2027 roku. Dla porównania, w 2024 roku wartość ta wynosiła 7,1 proc. Agencja Reuters podkreśla, iż zgodnie z szacunkami firmy program redukcji kosztów ma kosztować ją w 2025 roku do 70 milionów euro, czyli ponad 290 milionów złotych. Jak jednak wygląda sytuacja Pumy w Polsce?


Gdzie Polacy najczęściej kupują ubrania? Puma jest wśród najbardziej rozpoznawanych marek. Buty damskie Puma nosi wiele osób
W grudniu 2024 roku PMR Market Experts opublikował raport "Handel detaliczny artykułami sportowymi w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029". Wynika z niego, iż w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie aż 80 proc. Polaków dokonało zakupów artykułów sportowych. Najwięcej ankietowanych (49 proc.) deklarowało zakup obuwia sportowego z przeznaczeniem do codziennego użytku. Najczęściej decydujemy się przy tym na zakupy w Decathlonie. Respondenci zostali również poproszeni o wskazanie marek, które znają. Tu zwycięzcą został Adidas, który wskazało aż 94 proc. badanych. Nike i Puma uzyskały po 90 proc. wskazań, a pierwszą piątkę zamknęły Reebok oraz 4F (obie po 89 proc.). Co ciekawe, większość marek sportowych cieszy się największą rozpoznawalnością wśród pokolenia Milenialsów. Baby Boomers z reguły rozpoznają je rzadziej, ale Adidas i Puma stanowią w tej grupie wyjątek. Szczegóły raportu są dostępne pod tym linkiem. Niemniej badanie PMR Market Experts pokazuje, iż rozpoznawalność marki nie jest w tej chwili gwarancją sukcesu.
Zobacz też: Polacy coraz częściej robią zakupy w tych sklepach. Duże zmiany zaszły też w galeriach handlowych


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału