POLSKI ROLNIK W UE. Wybieraj świadomie Polskie Produkty – Wojewoda zainaugurował kampanię społeczną dla naszego województwa

kurier-nakielski.pl 4 godzin temu

Wojewoda Michał Sztybel zainaugurował dziś kampanię społeczną dla województwa kujawsko-pomorskiego „POLSKI ROLNIK W UE. Wybieraj świadomie Polskie Produkty”. Kampania, którą zaplanował Urząd Wojewódzki powstała z myślą o polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

W konferencji prasowej udział wzięli także Partnerzy akcji: Edyta Zakrzewska – Dyrektor Oddziału Terenowego w Bydgoszczy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Ryszard Kierzek – Prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej oraz Waldemar Sieńko – Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy.

Bezpieczeństwo żywnościowe jest priorytetem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Jednym z głównych zadań jest przeprowadzenie debaty publicznej, której wyniki mają mieć wpływ na to, jak będzie wyglądać Wspólna Polityka Rolna po 2027 roku, która ma wzmocnić odporność europejskiego rolnictwa oraz jego konkurencyjność, a także sprzyjać rozwojowi wsi.

Jesteśmy w ważnym czasie Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, która potrwa do czerwca.Kształt oraz kierunek polityki Unii Europejskiej współtworzy teraz Polska, a jednym z ważniejszych filarów gospodarki w naszym kraju, a także w Unii Europejskiej jest właśnie rolnictwo

– mówił Wojewoda Michał Sztybel

Dostęp do danych, do statystyk, kontakt z rolnikami, z producentami, zrzeszanie
i reprezentowanie środowisk rolniczych, było to dla mnie bardzo ważne, aby ta kampania miała szersze odbicie i odbywała się we współpracy zarówno z innymi instytucjami rządowymi, ale także ze stroną społeczną reprezentującą same środowiska rolnicze.

Województwo kujawsko-pomorskie jest dumne ze swojego innowacyjnego i zrównoważonego rolnictwa, dlatego dużym atutem jest udział w kampanii instytucji oraz organizacji odpowiedzialnych za kształtowanie i nadzorowanie jakości produkcji na każdym etapie.Współpraca wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za rozwój polskiego rolnictwa ma wzmocnić, wpływając na zwiększenie poparcia dla polskiego sektora rolniczego w Unii Europejskiej.

Produkt Polski jest oznakowaniem dobrowolnym. Jest to informacja, o której decyzję podejmuje podmiot wprowadzający produkt do obrotu. Produkt musi spełniać standardy w zakresie pochodzenia, jakości, bezpieczeństwa. Konsumenci weryfikują i oczekują tego znaku, a badania pokazują, iż aż 70% z nich dokonując zakupu zwraca uwagę na ten właśnie znak

– podkreślał Waldemar Sieńko, Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Produkt posiadający oznaczenie „Produkt Polski” musi spełniać standardy w zakresie pochodzenia, jakości i bezpieczeństwa.

Kryteria dla produktów nieprzetworzonych

– muszą być w całości wytworzone w Polsce

Kryteria dla produktów przetworzonych

– 75% składników musi pochodzić z Polski

– składniki niedostępne w kraju ( np. oliwa, pieprz) mogą być importowane, ale w minimalnym stopniu

Więcej informacji na temat znaku PRODUKT POLSKI:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/produkt-polski

https://www.kupujswiadomie.gov.pl/produkt-polski/

Polska to trzeci producent zbóż i jeden z liderów w produkcji mleka krowiego w UE. Posiadamy także piąte miejsce w UE pod względem pogłowia bydła i jest jesteśmy jednym z kluczowych producentów wieprzowiny. W samym województwie kujawsko-pomorskim w 2023 roku wyprodukowano 708 tys. ton warzyw gruntowych i owoców, dlatego niezwykle ważne jest podkreślenie, iż wybierając polskie produkty, aż 79 groszy z każdej złotówki wspiera polską gospodarkę.

Rolnictwo w Kujawsko-Pomorskim

Jeżeli mówimy o rolnictwie województwa kujawsko-pomorskiego to musimy mieć świadomość, iż mówimy o bardzo towarowym rolnictwie, bardzo precyzyjnym rolnictwie i obdarzonym dużą fachowością rolników. W niektórych dziedzinach jesteśmy najlepsi w Polsce – niepodważalna produkcja warzyw gruntownych na Kujawach – 16% krajowej produkcji. Czasami dochodzący do 20% krajowej produkcji buraka cukrowego. Blisko 9% produkcji zbóż, co przekłada się na 3,2 mln ton zbóż w całym kraju. Ponad 11% produkcji kukurydzy, które oznacza ponad milion ton

– mówił Ryszard Kierzek, Dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej, który podkreślał, iż także co trzecia gęś jest produkowana w kujawsko-pomorskim oraz iż właśnie w naszym województwie powstała najlepsza odmiana gęsi przemysłowej, jaką jest Biała Gęś Kołudzka.

W województwie kujawsko-pomorskim mamy nie tylko bardzo dobrych rolników, ale również firmy, które zajmują się bezpośrednio skupem i przetwórstwem artykułów rolnych. Są to m.in. firmy z zakresu buraka cukrowego – Krajowa Grupa Spożywcza z siedzibą w Toruniu, z zakresu jabłek – Grupa Producentów Owoców GALSTER, zakłady zbożowe – ZPZM Kruszwica, czy producenci drobiu – Drobex i przetworów mlecznych – Mlekpol.

Możemy wspólnie wzmacniać i budować sieć konsumencką. Mówmy o tym, co kupować, jak czytać etykiety oraz po jakie towary na półkach sięgać. Musimy mówić o tym, co jest dobre, co jest tradycyjne i nie zapominać o tzw. Liście Produktów Tradycyjnych prowadzonej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Mamy kilkanaście potraw z kujawsko-pomorskiego, które są wpisane na listę produktów tradycyjnych, a dwa z tych produktów, jak Powidła Śliwkowe z Doliny Dolnej Wisły i Podpiwek Kujawski są oznaczone logotypem Chronionego Oznaczenia Geograficznego

– mówiła Edyta Zakrzewska, Dyrektor Oddziału Terenowego w Bydgoszczy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Kampania prowadzona przez Urząd Wojewódzki„POLSKI ROLNIK W UE. Wybieraj świadomie Polskie Produkty”potrwa do zakończenia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, tj. do 30 czerwca 2025 roku.

Celem kampaniijest:

  • podniesienie świadomości mieszkańców naszego regionu na temat kluczowej roli polskich rolników, rolników w Kujaw i Pomorza w zapewnianiu bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce oraz całej Unii Europejskiej;
  • zwrócenie uwagi na korzyści płynące z wyboru produktów oznaczonych „Produkt Polski” oraz „Poznaj Dobrą Żywność”, a także z aktywnej obecności polskiego rolnictwa w ramach polityk Unii Europejskiej;
  • promowanie świadomych wyborów konsumenckich, które mają pozytywny wpływ na rozwój lokalnych producentów i dobro całego regionu.

W ramach kampanii zaplanowano realizację działań informacyjnych, promujących, a także opracowanie materiałów edukacyjnych, które podkreślą wysoką jakość i bezpieczeństwo polskiej żywności.

Jednymi z pomysłodawców kampanii są również kujawsko-pomorscy rolnicy, którzy podczas spotkań zaproponowali takie rozwiązanie. Tak jak oni uważam, iż za mało promuje się ideę kupowania rodzimych produktów, stąd nasze działania.W wielu dziedzinach nasz kraj, jak i samo województwo kujawsko-pomorskie jest w czołówce produktów, które eksportujemy do Unii i produkujemy dla rolnictwa.Chcemy abyśmy wszyscy, jako konsumenci, mieli świadomość, dlaczego warto wybierać polskie produkty. Chcemy, by konsumenci kupowali ich jak najwięcej, bo to wzmacnia naszą gospodarkę i lokalne przedsiębiorstwa. Jakościowo jesteśmy absolutną czołówką Unii Europejskiej. Będziemy kierowali naszą kampanię także do przedsiębiorstw, które produkują na nasz rynek, a które jeszcze nie poddały się procesowi certyfikacji, aby tych podmiotów, które mają certyfikat Produkt Polski było więcej, z korzyścią dla gospodarki i konsumentów.

– podsumował założenia kampanii Wojewoda Michał Sztybel.

Link do dzisiejszej konferencji prasowej: https://www.facebook.com/watch/?v=588974400788680

Natalia Szczerbińska – Rzecznik Prasowy Biuro Wojewody Kujawsko-Pomorskiego

Idź do oryginalnego materiału