Połowa Polaków aktywnie ogranicza spożycie alkoholu – trend NoLo rośnie

pracodawcagodnyzaufania.pl 3 tygodni temu

Politycy udają, iż rozwiążą problemy, które konsumenci sami skutecznie adresują.

W ostatnich miesiącach w Polsce zaogniła się dyskusja dot. problematyki alkoholu. Tymczasem, 55% Polaków aktywnie ogranicza spożycie alkoholu, a 21% deklaruje całkowitą abstynencję.

Raport WEI pokazuje zmianę w podejściu do alkoholu w Polsce i przeczy wielu tezom obecnym w debacie publicznej

Polacy są świadomymi konsumentami i posiadając dobre alternatywy oraz dostęp do informacji i edukacji sami zmniejszają spożycie alkoholu, bez ingerencji państwa. 64% badanych uznaje piwo bezalkoholowe za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych, a 66% uważa, iż pomaga ono ograniczać picie. 89% pijących piwo 0% deklaruje, iż po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. Polacy najczęściej wybierają piwo bezalkoholowe podczas spotkań z bliskimi (39%), dla ochłody (48%) i relaksu w domu (36%), łącząc przyjemność z odpowiedzialnością.

To wnioski z nowego badania Warsaw Enterprise Institute (WEI) zrealizowanego przez prof. Dominikę Maison (Maison&Partners). Raport pokazuje zmianę w podejściu do alkoholu w Polsce i przeczy wielu tezom obecnym w debacie publicznej.

Popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, ale trwałą zmianą kulturową

55% Polaków stara się ograniczać spożycie alkoholu, a dla 64% piwo bezalkoholowe to dobra alternatywa dla napojów alkoholowych – wynika z najnowszego raportu „Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” opracowanego przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI). Badanie pokazuje, iż popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, ale trwałą zmianą kulturową wpisującą się w trend NoLo – no/low alcohol. Już 39% społeczeństwa zauważa ten trend w swoim otoczeniu, szczególnie osoby młode i kobiety.

– Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by „coś wypić”, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od „społecznego konformizmu alkoholowego” w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji – podkreśla prof. Dominika Maison, autorka badania.

Piwo bezalkoholowe ogranicza spożycie alkoholu, a nie zachęca do jego spożycia

Z badania wynika, iż aż 89% osób pijących piwo 0% deklaruje, iż po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. 2/3 Polaków (66%) uważa, iż piwo bezalkoholowe to skuteczny sposób na ograniczenie spożywania alkoholu w ogóle.

– Piwo bezalkoholowe odgrywa istotną rolę w procesie społecznej adaptacji do trendu NoLo. Bezalkoholowa alternatywa pozwala uczestniczyć w sytuacjach towarzyskich i rodzinnych (jak np. grill, działka, imieniny, imprezy) bez konieczności spożywania alkoholu, zachowując jednocześnie rytuał wspólnego „picia piwa”. W ten sposób zaspokaja psychologiczne i społeczne potrzeby związane ze wspólnym biesiadowaniem oraz indywidualną potrzebę ograniczenia lub całkowitej rezygnacji z alkoholu z własnej woli, lub w sytuacjach, które tego wymagają (np. prowadzenie auta). – wyjaśnia prof. Maison.

Sięgają po piwo bezalkoholowe, gdyż jest to taki sam lub podobny produkt jak piwo, które znają i lubią, tylko nie zawiera alkoholu

Według badania, 89% dorosłych osób pijących piwo bezalkoholowe uważa, iż w pełni zastępuje ono potrzebę picia alkoholu i gdy je piją nie mają już ochoty sięgać po jakiekolwiek napoje alkoholowe. Dodatkowo inicjacja z piwem bezalkoholowym następuje znacznie później niż z alkoholowym, piwo 0% jest zatem alternatywą wyjścia, a nie wejścia do spożycia napojów alkoholowych.

– Konsumenci piwa bezalkoholowego pija je z dwóch głównych powodów: gdyż nie chcą pić alkoholu oraz cenią doznania, jakie dostarcza im piwo bezalkoholowe. Sięgają po piwo bezalkoholowe, gdyż jest to taki sam lub podobny produkt jak piwo, które znają i lubią, tylko nie zawiera alkoholu. Funkcji smakowych i społecznej roli piwa bezalkoholowego nie da się zastąpić przez jakikolwiek inny napój gazowany – uzupełnia prof. Dominika Maison.

Niepijący nie jest obarczany wstydem, ale postrzegany jako modny i troszczący się o zdrowi

Raport WEI pokazuje, iż wizerunek osób niepijących alkoholu przeszedł istotną przemianę – niepijący nie jest obarczany wstydem, ale postrzegany jako modny i troszczący się o zdrowie. Osoby wybierające piwo bezalkoholowe postrzegane są jako świadome, zadbane i odpowiedzialne.

Polacy najczęściej sięgają po piwo bezalkoholowe dla ochłody (48%), podczas grilla lub spotkań z bliskimi (39%) oraz dla relaksu w domu (36%). Najczęściej kierują się chęcią ugaszenia pragnienia bez alkoholu (68%) lub zachowania trzeźwości jako kierowcy (59%).

To nie politycy ograniczają problemy związane z alkoholem

Zdaniem Piotra Palutkiewicza, wiceprezesa WEI, badanie dowodzi, iż sami konsumenci lepiej rozwiązują negatywne zjawiska niż restrykcyjne regulacje.

– w tej chwili w Polsce toczy się zaogniona dyskusja na temat podejścia do rozwiązywania problemu alkoholu. W danych nie ma to uzasadnienia, ponieważ w ostatnim czasie nie wystąpiły żadne niepokojące zjawiska w zakresie drastycznego wzrostu spożycia alkoholu wśród Polaków. Przeciwnie – trend jest malejący. Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami, zwiększa się poziom świadomości zdrowotnej. Zamiast sięgać po kolejne nieuzasadnione w obserwowanych faktach zakazy czy niezapowiedziane podwyżki akcyzy, powinniśmy wspierać pozytywne trendy, które w naturalny sposób prowadzą do ograniczania spożycia alkoholu – podkreśla Piotr Palutkiewicz

Więcej: wei.org.pl
Raport z badania dostępny jest do pobrania TUTAJ.
Idź do oryginalnego materiału