Panele słoneczne między szynami

kolejblog.wordpress.com 1 tydzień temu

Teren o szerokości około 1,4 metra między szynami kolejowymi jest niewykorzystany poza chwilami gdy przejeżdżają pociągi. Czy można go użyć do czegoś praktycznego?

Szwajcarski start-up Sun-Ways, wspólnie z Politechniką Federalną w Lozannie stworzył i opatentował rozwiązanie, które w uproszczeniu można tak opisać: położyć miedzy torami panele słoneczne i produkować prąd. Technologia ta jest certyfikowana dla szybkości pociągów do 150 km/h.

Niedawno przestał to być wyłącznie pomysł: zatwierdzono trzyletni pilotażowy projekt w szwajcarskim kantonie Neuchâtel, gdzie międzyszynowe panele fotowoltaiczne będą zainstalowane w 2025 roku. Na stumetrowym odcinku toru zostanie położone 48 paneli. Koszt tej operacji to około €623.000.

grafika: sun-ways.ch

Panele będą układane przez specjalny pociąg zbudowany przez szwajcarską firmę Scheuchzer, który może ułożyć 500 jednometrowej szerokości paneli dziennie. Będą one mechanicznie i elektrycznie połączone między sobą w fabryce przez załadowaniem na pociąg i według Sun-Way ich układanie będzie „jak rozwijanie dywanu”.

Oto promocyjne video firmy Sun-Ways:

Torowiska wymagają okresowego przeglądu i konserwacji (uzupełnienie podsypki, regulacja profilu toru itp). Pociąg który układa panele może je również zdemontować na czas prac torowych.

Elektryczność generowana przez te panele będzie zasilała krajową sieć energetyczną. Wybiegając daleko w przyszłość, Sun-Way uważa iż gdyby to rozwiązanie zastosować na wszystkich torach w Szwajcarii (ponad 5300 km), wyprodukowano by około 2% energii elektrycznej zużywanej rocznie przez Szwajcarię.

Sun-Ways twierdzi, iż można panele pokryć powłoką antyodblaskową by odbijające się słońce nie oślepiało maszynistów. Wagony mogą zostać wyposażone w szczotki pod podwoziem, by usuwać kurz czy liście z paneli.

W różnych krajach instalowane są panele fotowoltaiczne na terenach kolejowych, ale jak do tej pory nie między torami, tylko albo na dachach budynków albo na „nieużytkach” czyli na miejscach po rozebranych torach lub magazynach. Na przykład w Indiach jedna z 18 dyrekcji kolejowych w tym kraju zamierza produkować elektryczność na ponad 1000 hektarów swoich gruntów.

foto: Central Railway, India
Idź do oryginalnego materiału