Odliczasz dni do upragnionego urlopu, dbasz o to, aby wszystko było przygotowane na tip-top, odpowiednio wcześniej pojawiasz się na lotnisku i... klapa. Otrzymujesz informację, iż twój lot będzie opóźniony, przez co czekają cię kolejne godziny pełne nerwów i niepewności oraz pokrzyżowane plany. W takiej sytuacji warto znać swoje prawa i wiedzieć, iż jeżeli istnieją ku temu odpowiednie przesłanki, możesz złożyć reklamację i dostać odszkodowanie. Niezależnie od tego, czy ostatecznie lot się odbył, czy też nie.
REKLAMA
Zobacz wideo W które dni kupować bilety lotnicze, żeby były najtańsze? Większość osób nie ma o tym pojęcia
Co należy zrobić, gdy lot jest opóźniony? To musi zapewnić ci przewoźnik
Zgodnie z prawem, a dokładniej Rozporządzeniem 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, jeżeli twój lot zostanie opóźniony, linie lotnicze powinny zapewnić ci wsparcie oraz odszkodowanie. Dotyczy to sytuacji, kiedy podróżujesz:
pomiędzy lotniskami Unii Europejskiej,
z Unii Europejskiej
z kraju trzeciego do Unii Europejskiej, o ile lot jest obsługiwany przez przewoźnika z UE.
Istotny jednak jest czas oczekiwania oraz odległości. W przypadku dwóch godzin opóźnienia na lot do 1500 km pasażerowi przysługuje prawo do opieki, czyli posiłki i napoje w adekwatnych ilościach, wykonania dwóch połączeń telefonicznych i wysłania dwóch emaili. jeżeli natomiast występuje konieczność przenocowania, to dodatkowo zakwaterowanie w hotelu oraz transport do i z niego. jeżeli podróżujesz do UE, ale dalej niż 1500 km, lub w inne miejsce pomiędzy 1500 a 3000 km, będą to 3 godziny, zaś w pozostałych przypadkach 4 godziny. Po tym czasie pracownicy linii powinni udzielić ci wsparcia.
Fot. Jakub Włodek / Agencja Wyborcza.pl
Ile musi spóźnić się lot, żeby dostać odszkodowanie? W tych sytuacjach nie dostaniesz pieniędzy
jeżeli opóźnienie przekroczy 5 godzin, możesz starać się o zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia. Natomiast w sytuacji, kiedy do miejsca docelowego dotrzesz z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możesz złożyć reklamację i starać się o odszkodowanie. To z kolei wynosi od 250 do 600 euro (od 1 do 2,5 tys. zł) w zależności od długości trasy. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki.
jeżeli opóźnienie wystąpi z nadzwyczajnych okoliczności, czyli przyczyn niezależnych od przewoźnika (na przykład złych warunków atmosferycznych, klęsk żywiołowych, zagrożenia bezpieczeństwa lub strajków personelu lotniska), odszkodowanie nie przysługuje. Natomiast jeżeli samolot przybędzie za późno z wcześniejszego rejsu lub po prostu się nie zjawi, nie będzie to przyczyna nadzwyczajna. Każda z takich sytuacji jest analizowana indywidualnie, niemniej warto złożyć reklamację do linii. Wyślij ją pisemnie lub elektronicznie, zaś w treści nie zapomnij wskazać kluczowych informacji, takich jak niezbędne dane lotu i pasażera oraz kwota odszkodowania. jeżeli przewoźnik się nie zgodzi lub nie odpowie do 30 dni, możesz skorzystać m.in. z pomocy Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub ECK Polska. Zdarzyło ci się kiedyś złożyć reklamację z powodu opóźnienia?