Od początku nowego roku klienci Biedronki muszą przygotować się na zmiany przy korzystaniu z lekkich torebek foliowych, tzw. zrywek. Nowa opłata, wynosząca 25 groszy za sztukę, wzbudziła mieszane uczucia wśród klientów, na szczęście nie w każdej sytuacji będzie konieczne jej uiszczanie.
Informacje o nowym przepisie, są już dostępne w sklepach. Na stoiskach z pieczywem, warzywami czy owocami pojawiły się specjalne komunikaty, a przez głośniki odtwarzane są stosowne ogłoszenia. Dla wielu klientów jednak zasady wprowadzonej opłaty pozostają nie do końca zrozumiałe, co wywołuje frustrację.
Zrywek nie trzeba opłacać w przypadku pakowania produktów spożywczych, które nie mają własnego opakowania. Dotyczy to takich kategorii, jak:
- owoce i warzywa,
- pieczywo,
- cukierki i bakalie,
- mięso i ryby sprzedawane na wagę
W takich przypadkach torby foliowe wciąż są darmowe, co ma na celu ułatwienie klientom zakupów produktów luzem. Opłata będzie jednak doliczana, gdy zrywka zostanie wykorzystana do zapakowania produktów spożywczych, które posiadają własne opakowanie, bądź artykułów z kategorii „non food”.
Nowy przepis wzbudza kontrowersje głównie dlatego, iż klienci często używają zrywek nie tylko do przechowywania nieopakowanych produktów, ale również do zabezpieczania innych towarów, które mogłyby zabrudzić koszyk lub inne zakupy. W przypadku samoobsługowych kas pojawiają się także wątpliwości, w jaki sposób sklepy będą egzekwować te zasady.
Sieć Biedronka podkreśla, iż opłata recyklingowa nie jest jej inicjatywą, ale wynika z unijnej dyrektywy SUP mającej na celu ograniczenie zużycia jednorazowego plastiku. Co istotne, sieć nie zarabia na tej opłacie – wszystkie środki zebrane w ramach sprzedaży zrywek trafiają bezpośrednio do urzędów marszałkowskich.
– Działanie to jest podyktowane naszą aktywnością w ramach ograniczania zużycia tworzywa sztucznego. jeżeli klient użyje zrywki do zapakowania produktów spożywczych posiadających własne opakowanie, opłata zostanie pobrana zgodnie z zapisami ustawy – informowała Dagmara Łakoma, starsza menedżerka ds. ochrony środowiska w Biedronce.
Choć nowa opłata może być źródłem niezadowolenia, eksperci apelują o zrozumienie celu, jakim jest ochrona środowiska. Klienci są również zachęcani do zmiany nawyków zakupowych – korzystania z wielorazowych torebek czy ograniczania użycia foliówek do niezbędnego minimum.
aś