Pod koniec ubiegłego roku nasza rodzina wypróbowała kilka wiodących usług gastronomicznych. Rzeczy, które nam się podobały, obejmowały zapoznawanie się z nowymi składnikami i potrawami. Rzeczy, których nienawidziliśmy, poza tym, iż z jakiegoś powodu każde danie wymagało garści małych saszetek kwaśnej śmietany, to fakt, iż kiedy gotujesz cały posiłek na jednej blaszce, wszystko smakuje tak samo. Przygotowanie było szybsze, a posiłki ostatecznie ciekawsze, ale smaki były trochę inne.
Ten eksperyment przyszedł mi do głowy podczas prywatnej konferencji prasowej zorganizowanej w zeszłym tygodniu przez Wizards of the Coast, podczas której omawiano nową grę Dungeons & Dragons Podręcznik potwora. Ta księga potworów jest obszerniejsza niż kiedykolwiek wcześniej i zawiera mnóstwo różnorodnych elementów do odkrycia – w tym więcej i rozszerzone „zestawy potworów”, których można używać do tworzenia spotkań w locie. Ale chociaż w przeciwieństwie do HelloFresh został stworzony z myślą o szybkości i wygodzie, ostateczny smak tych stworzeń zależy w dużej mierze od szefa kuchni — hm, Mistrza Lochów.
Nowy Podręcznik potwora (2025) — będący częścią odświeżenia zasad piątej edycji na rok 2024 — dołącza do Podręcznik gracza (2024) I Przewodnik Mistrza Lochów (2024) jako nowy, trzeci filar doświadczenia stołowego D&D. Chociaż poprzednia wersja, opublikowana w 2014 roku, przypominała raczej podręcznik, niniejszy dokument oferuje znacznie więcej inspiracji do improwizacji. Otwiera także drzwi do dostosowywania, ulepszania i reinterpretowania potworów i postaci niezależnych w nowy i interesujący sposób. To nie jest zestaw posiłków, który mówi dokładnie, co i jak ugotować. To książka z przepisami, która zachęca do przygotowania posiłku dla graczy bezpośrednio przy stole, wykorzystując dowolne smaki.
Największą zmianą jest mile widziana reorganizacja układu samego rękopisu, w którym potwory są teraz wymienione alfabetycznie, a nie według typu stworzenia. Oznacza to, iż kultowa galaretowata kostka zostanie umieszczona w sekcji G, a nie w sekcji O, jak poprzednio, w sekcji „ścieki”. Z tyłu znajduje się dodatek, jeżeli desperacko potrzebujesz posortować je według typu stworzenia, a drugi, który sortuje je według Poziomu Wyzwania – czyli ich względnej siły w stosunku do innych potworów. Ale są one również zorganizowane według siedlisk, więc jeżeli organizujesz spotkanie w lesie, będziesz mieć zwięzłą listę wszystkich stworzeń, które prawdopodobnie tam znajdziesz.
Czytelnicy przekonają się również, iż znacznie rozbudowano tzw. zestawy potworów. Zatem zamiast kilku kultystów o standardowym bagnie, zamiast tego znajdziesz wiele odmian wrogów, wszystkich opartych na motywie kultystów. W ten sposób możesz łatwo pozyskać potwory na całe spotkanie, w którym wrogowie dzielą zestaw uzupełniających się umiejętności i zdolności — tak jak robią to bohaterowie po drugiej stronie stołu. Tego rodzaju organizacji tematycznej można się spodziewać w całej książce.
Kiedy DM zdecyduje się na konkretnego potwora lub zestaw potworów, będzie miał większą elastyczność w majsterkowaniu przy nich niż kiedykolwiek wcześniej. Tym razem ustawienia są jedynie sugestią, powiedział podczas wydarzenia dyrektor gry Jeremy Crawford, więc jeżeli chcesz, aby czerwony smok w Twojej kampanii był bardziej przypominający przyjaciela, zrób to. Same potwory będą miały swój własny inspirujący charakter.
The Podręcznik potwora (2025) jest już dostępny w przedsprzedaży. Gra pojawi się najpierw w lokalnych sklepach z grami w specjalnej kolekcjonerskiej okładce 4 lutego, a szersza premiera 18 lutego.
Source link