Nowa edycja raportu “Polacy w internecie” – Co robią w sieci polscy internauci i internautki?

satinfo24.pl 1 miesiąc temu

Aż 32% Polaków codziennie ogląda w internecie rozrywkowe treści wideo. Królują śmieszne filmiki oraz nagrania w mediach społecznościowych, które częściej wybierają kobiety. 40% internautów co najmniej kilka razy w tygodniu gra w gry online. Użytkownicy internetu nie wyobrażają sobie również życia bez filmów i seriali „na żądanie” – zaledwie co czwarty przyznaje, iż nie ma konta na żadnej platformie streamingowej. Regularnie korzystają także z e-sklepów, a częste zakupy online robi 59% badanych. Takie dane płyną z najnowszego raportu „Polacy w internecie – rozrywka, praca, codzienność”, opracowanego przez K+Research we współpracy z firmą Nexera.

Aż 9 na 10 Polaków uważa się za częstych użytkowników sieci. I choć korzystają z niej regularnie, chcieliby, aby ich internet był tani. Jednak nie kosztem niskiej jakości. 62% mieszkańców Regionów Nexery (czyli 7 województw, w których firma dostarcza multi-światłowód) podkreśla, iż to właśnie cena jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze oferty dostępu do internetu. Dokładnie taki sam odsetek jako najważniejszy czynnik wskazuje stabilność łącza, a dla ponad połowy (55% badanych w Regionach) najważniejsza jest prędkość internetu. W próbie ogólnopolskiej kolejność jest identyczna, a różnice niewielkie.

Kobiety decydując o wyborze oferty dostępu do sieci zwracają także uwagę na rekomendacje rodziny lub znajomych. Aktywnie poszukują również pakietów promocyjnych. – Internet, to dziś nieodłączna część naszego życia. Jak wynika z naszego badania, zdecydowana większość Polaków spędza online co najmniej kilka godzin dziennie. W sieci szukamy rozrywki, pracujemy, robimy zakupy i załatwiamy sprawy urzędowe. Co więcej, zacierają się też dotychczasowe różnice w korzystaniu z internetu pomiędzy mieszkańcami największych miast i mniejszych miejscowości, starszymi i młodszymi, a także ze względu na płeć. Internautki nieco częściej korzystają z platform streamingowych i sklepów online. Mocniej obawiają się rozwoju sztucznej inteligencji i… rzadziej grają w gry, jednak i tutaj różnice się zacierają. To właśnie kobiety częściej niż mężczyźni zapowiadają, iż w najbliższym czasie kupią sprzęt gamingowypodkreśla Paweł Hordyński, członek zarządu Nexery.

Śmieszne filmy w sieci mają się doskonale

Nowy raport Nexery pokazuje również, iż zdecydowana większość polskich internautów uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgają oni co najmniej kilka razy w tygodniu – nieznacznie częściej takie podejście cechuje respondentów z Regionów Nexery (71%) niż przedstawicieli próby ogólnopolskiej (67%). Czego konkretnie szukają internauci? Rekordową popularnością cieszą się śmieszne filmy lub ich kompilacje. Wśród mieszkańców Regionów Nexery wybiera je połowa badanych, w porównaniu do 56% na poziomie ogólnokrajowym. Tuż za nimi plasują się treści wideo publikowane w social mediach, które szczególnie chętnie wybierają kobiety (ich odsetek jest w próbie ogólnopolskiej jest o ponad 15 p.p. większy niż mężczyzn). Niemal co trzeci respondent sięgający po rozrywkę w sieci, wybiera z kolei stand-up lub kabaret. Na dalszych miejscach są programy cykliczne oraz vlogi.

Platformy streamingowe i gry online to nie trend, a już rutyna

Polacy chętnie korzystają także z usług streamingowych i robią to co najmniej kilka razy w tygodniu (68% wskazań dla próby regionalnej oraz 73% wskazań dla ogólnopolskiej), przy czym choćby co trzeci badany przyznaje, iż zagląda do tego typu serwisów codziennie. Warto podkreślić, iż w skali całego kraju zaledwie co czwarty respondent zadeklarował, iż nie posiada konta na żadnej platformie streamingowej. Najchętniej wybieranym serwisem tego typu w Polsce jest Netflix. Drugi pod kątem popularności jest Disney Plus. Zwolenniczkami tej platformy są szczególnie kobiety, podczas gdy mężczyźni częściej wybierają Amazon Prime. Czego w serwisach streamingowych poszukują Polacy? Największą popularnością cieszą filmy oraz seriale. Za nimi znalazły się natomiast dokumenty, sport, treści przyrodnicze, a także bajki i animacje.

Większość Polaków systematycznie spędza również wolny czas grając przez internet. Aż 40% przyznaje, iż gra w gry online przynajmniej kilka razy w tygodniu. Co ciekawe, na wybór takiej formy rozrywki niemal równie często wskazują internautki. W kwestii sprzętu, przeważnie sięgamy po telefon lub tablet (40% dla próby ogólnopolskiej oraz 45% regionalnej) albo po komputer lub laptop (po 32% wskazań). Wybór urządzenia różni się jednak w zależności od płci: kobiety częściej grają na telefonach w pojedynkę, podczas gdy mężczyźni preferują komputery stacjonarne lub laptopy.

Sklepowe koszyki najszybciej napełniają się w sieci

Nowy raport Nexery wskazuje, iż 74% Polaków korzysta z bankowości internetowej, a 72% systematycznie dokonuje płatności online. Nie dziwi zatem, iż z roku na rok rośnie popularność e-zakupów. Sklepy internetowe regularnie odwiedza 59% ankietowanych, a zaledwie 5% zamawia produkty w sieci rzadziej niż raz w miesiącu. Trzema najczęściej kupowanymi przez internet kategoriami produktów są: odzież (52% Polska i 54% Regiony Nexery), obuwie (odpowiednio: 35% i 37%) oraz kosmetyki i perfumy (po 30%).

Blisko połowa respondentów przyznaje ponadto, iż chętniej wybiera sklepy online z programami lojalnościowymi (52% w Polsce, 50% w Regionach Nexery) i oferującymi częściowy zwrot środków za zakupy, czyli tzw. cashback (43% w Polsce oraz 44% w Regionach). Ważnym aspektem dla kupujących online są także realne, a więc dokładnie oddające rzeczywistość zdjęcia produktów – tak przyznaje ponad 70% uczestników badania. Wynik ten jest niemal identyczny niezależnie od płci i wieku badanych. Co równie istotne, e-zakupy są nie tylko szybkie, ale w większości także dobrze przemyślane. jeżeli bowiem już zdecydujemy się na zakup online, stosunkowo rzadko odsyłamy produkty; deklaruje to jedynie co piąta osoba kupująca w sieci, mimo iż coraz więcej e-sklepów zapewnia bezpłatne zwroty.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.regionynexery.pl

foto,źródło. Nexera

Idź do oryginalnego materiału