Załatwisz wszystko. Zorganizujesz pomoc, gdy trzeba. Natychmiast ustalisz z drugą osobą dobre rozwiązanie. Gdy trzeba ponegocjować, nie ma problemu. Tylko nie przez telefon. Nienawidzisz rozmawiać przez telefon, z prostej przyczyny, ponieważ nie potrafisz tego robić. Staniesz na rzęsach, byle tylko nie musieć tego robić.
Bariera
To dla niektórych może wydawać się dziwne, ale telefon bywa trudnym narzędziem. Zwłaszcza do rozmów. Co innego pisanie, a co innego dzwonienie. Nie brakuje osób unikających rozmów telefonicznych jak ognia. Zrobią wszystko, byle tylko nie dzwonić. Pojadą na drugi koniec miasta, spotkają się z kimś, wszystko, aby uniknąć pośredników w kontaktach.
Inna forma komunikacji
Być może dlatego zaleca się, żeby najważniejsze sprawy załatwiać zawsze osobiście. Pewne
tematy nie bez powodu nie są na telefon. Lepiej dogadamy się i zostaniemy zrozumiane twarzą w twarz. To właśnie w ten sposób ktoś będzie widział naszą twarz, pozna naszą mowę ciała, cały kontakt będzie bardziej bezpośredni i naturalny. Rozmowa telefoniczna jeszcze bardziej nie lubi ciszy, dużo bardziej niż spotkanie osobiste. Wymaga od nas lepszych zdolności przemawiania.
Osobiście można wiele spraw wyjaśnić odpowiednią postawą, czy mimiką. Za pośrednictwem telefonu to nie przejdzie.
W czym jeszcze tkwi trudność? Niektórych rozmowy telefoniczne, co do zasady krótkie, stresują.
Trzeba wszystko powiedzieć, nie da się nadrobić uśmiechem. Kluczowa jest precyzja, ton głosu również mamy jak na tacy. Łatwo być źle zrozumianą…
Telefon ma pierwszeństwo
Mało kto potrafi zignorować uporczywy dzwonek telefonu. To zaskakujące, ale dajemy pierwszeństwo technologii, a nie człowiekowi. Gdy dzwoni telefon, odbieramy go w pierwszej kolejności, często przerywając rozmowę z kimś na żywo. To mogłoby przemawiać za tym, żeby korzystać właśnie z rozmów przez telefon. Tymczasem nie brakuje osób, które świadomie decydują się na spotkanie. choćby w dzisiejszym dość pogubionym świecie rozmowy osobiste mają większe znaczenie. Mimo wszystko.
Wrócić do korzeni
Psychologowie a choćby spece od marketingu są zdania, iż jeśli chcemy uzyskać dobry efekt rozmowy, to należy się spotkać. Im trudniejsze zadanie, tym większy wpływ osobistego widzenia. Osobiście trudniej się pokłócić, łatwiej się zrozumieć. Łatwiej też coś ugrać. Dużo większe prawdopodobieństwo, iż zostaniemy wysłuchane właśnie osobiście niż za pośrednictwem czegokolwiek innego, w tym telefonicznie.
Nauka rozmowy przez telefon
Mimo wszystko umiejętność rozmowy przez telefon jest wskazana. Warto ją posiadać. Tylko jak zdobyć perfekcję w tym temacie? Okazuje się, iż w taki sam sposób, jak w każdej innej sytuacji, należy po prostu rozmawiać. Im częściej tym lepiej.
Przełamując się i wybierając kogoś numer przez telefon, możemy kształtować dobre wspomnienia związane z rozmową telefoniczną. Im częściej będziemy tak robić, tym najprawdopodobniej lepsze efekty
osiągniemy. Być może już niedługo przestaniemy się bać.
Nawet osoby pracujące w call center miewają początkowo problem z przełamaniem, jednak szkolenia i praktyka pokazują, iż wszystkiego można się nauczyć. Kwestia chęci. Nie znaczy to jednak, aby wszystko załatwiać telefonicznie, są rzeczy, które należy omawiać tylko osobiście. I niech tak pozostanie.