To ważna wystawa dla Bartosza Muchy, w jakimś sensie domykająca i jednocześnie deprecjonująca projekt Biedny Dizajn. Odrzuca bowiem wszystkie projekty użytkowe, które Mucha tworzył przez ostatnie dwie dekady, by zwrócić uwagę na mężczyznę w szarym garniturze, który do tej pory był jedynie modelem prezentującym użytkowe artefakty.
Kim adekwatnie jest ta postać? – zastanawia się Bartosz Mucha. Pisze: „Kim jest człowiek, który wytrwale użytkuje przedmioty, nierzadko pozwalając się upokarzać, przybierać niewygodne pozycje? Gdy z czasem garnitur stawał się coraz bardziej zmięty, coraz niedbalej założony? To przecież Everyman. Możemy go odczytywać jako metaforę przeciętnego obywatela – konsumenta, wyborcy, petenta. Kierowcy, przechodnia, klienta, pracownika. Bohatera jak u Tadeusza Różewicza: z jednej strony pozbawionego adekwatności, z drugiej – będącego reprezentacją danej sytuacji, zależnie od kontekstu i wrażliwości widza.”
Wystawa Everyman odwraca kamerę w Rondzie Sztuki pozwala mu wreszcie wyjść z cienia. Teraz pokazany jest sauté, bez żadnych atrybutów. Odarty z możliwości użycia jakiegokolwiek przedmiotu, staje się bezwartościowym manekinem.
5–20.9.2025
Bartosz Mucha, Everyman odwraca kamerę
Rondo Sztuki, Katowice, Rondo im. Jerzego Ziętka 1
www.rondosztuki.com

Bartosz Mucha, Everyman odwraca kamerę