Mars kupuje producenta Pringles – UE obawia się wyższych cen

manager24.pl 1 tydzień temu

Europejskie organy ochrony konkurencji wyraziły obawy dotyczące planowanego przejęcia producenta przekąsek Kellanova, znanego z chipsów Pringles, przez firmę cukierniczą Mars. „Przejęcie może doprowadzić do wyższych cen dla konsumentów” – ogłosiła w środę w Brukseli Komisja Europejska. Według ich wstępnej oceny, Mars Group będzie miał zbyt dużą siłę rynkową nad cenami w supermarketach.

W zeszłym roku Mars ogłosił zamiar przejęcia producenta przekąsek Kellanova za 35,9 mld dolarów (prawie 32,6 mld euro) . Zakup ten stworzyłby nowego giganta w amerykańskim przemyśle spożywczym.

„Ceny żywności, na które wpływa inflacja, pozostają wysokie w całej Europie” – powiedziała komisarz UE ds. konkurencji Teresa Ribera (56). „Niezbędne jest zapewnienie, aby to przejęcie nie zwiększyło jeszcze bardziej kosztów naszych zakupów” – ostrzegła.

Obie firmy mają już silną pozycję rynkową w kilku kategoriach produktów, argumentowała Komisja Europejska. „Wynika to między innymi z faktu, iż oferują marki uważane za niezbędne dla konsumentów końcowych” – stwierdził organ. W rezultacie sprzedawcy detaliczni mogą zostać zmuszeni do zaakceptowania wyższych cen, aby móc przez cały czas oferować produkty Mars i Kellanova.

Mars powiedział w środę, iż będzie współpracować z dochodzeniem UE i pozostaje przekonany, iż przejęcie zapewni „więcej wyboru i innowacji konsumentom”. „Jesteśmy rozczarowani, ale pozostajemy optymistami, iż dochodzenie może zostać pozytywnie zakończone” – powiedział.
Mars jest również znany ze swoich cukierków Snickers i M&Ms, a także produkuje karmę dla zwierząt, w tym znane marki Whiskas i Pedrigee. Firma rodzinna zatrudnia ponad 150 000 osób i wygenerowała sprzedaż przekraczającą 50 miliardów dolarów w zeszłym roku.

Kellanova jest również właścicielem marki Cheez-It cheese cracker i innych przekąsek. Firma była wcześniej znana jako Kellogg Company i obejmowała również dobrze znane płatki kukurydziane i inne płatki śniadaniowe. W październiku ubiegłego roku firma została podzielona na dwie oddzielne firmy: dział płatków zbożowych, znany jako WK Kellogg Co., i biznes przekąsek, znany jako Kellanova. Obie firmy są notowane na New York Stock Exchange.

Kellanova odnotowała sprzedaż na poziomie 13 miliardów dolarów w zeszłym roku i w tej chwili zatrudnia 23 000 osób. Fuzja stworzyłaby nowego giganta spożywczego o łącznej sprzedaży na poziomie 63 miliardów dolarów. Komisja Europejska ma teraz nieco mniej niż trzy miesiące na zakończenie dochodzenia w tej sprawie. jeżeli sprzeciwy się potwierdzą, może wstrzymać przejęcie lub zażądać środków kompensacyjnych od Marsa, takich jak sprzedaż innych jednostek biznesowych.

Idź do oryginalnego materiału