Europejskie organy ochrony konkurencji wyraziły obawy dotyczące planowanego przejęcia producenta przekąsek Kellanova, znanego z chipsów Pringles, przez firmę cukierniczą Mars. „Przejęcie może doprowadzić do wyższych cen dla konsumentów” – ogłosiła w środę w Brukseli Komisja Europejska. Według ich wstępnej oceny, Mars Group będzie miał zbyt dużą siłę rynkową nad cenami w supermarketach.
W zeszłym roku Mars ogłosił zamiar przejęcia producenta przekąsek Kellanova za 35,9 mld dolarów (prawie 32,6 mld euro) . Zakup ten stworzyłby nowego giganta w amerykańskim przemyśle spożywczym.
„Ceny żywności, na które wpływa inflacja, pozostają wysokie w całej Europie” – powiedziała komisarz UE ds. konkurencji Teresa Ribera (56). „Niezbędne jest zapewnienie, aby to przejęcie nie zwiększyło jeszcze bardziej kosztów naszych zakupów” – ostrzegła.
Obie firmy mają już silną pozycję rynkową w kilku kategoriach produktów, argumentowała Komisja Europejska. „Wynika to między innymi z faktu, iż oferują marki uważane za niezbędne dla konsumentów końcowych” – stwierdził organ. W rezultacie sprzedawcy detaliczni mogą zostać zmuszeni do zaakceptowania wyższych cen, aby móc przez cały czas oferować produkty Mars i Kellanova.
Kellanova jest również właścicielem marki Cheez-It cheese cracker i innych przekąsek. Firma była wcześniej znana jako Kellogg Company i obejmowała również dobrze znane płatki kukurydziane i inne płatki śniadaniowe. W październiku ubiegłego roku firma została podzielona na dwie oddzielne firmy: dział płatków zbożowych, znany jako WK Kellogg Co., i biznes przekąsek, znany jako Kellanova. Obie firmy są notowane na New York Stock Exchange.
Kellanova odnotowała sprzedaż na poziomie 13 miliardów dolarów w zeszłym roku i w tej chwili zatrudnia 23 000 osób. Fuzja stworzyłaby nowego giganta spożywczego o łącznej sprzedaży na poziomie 63 miliardów dolarów. Komisja Europejska ma teraz nieco mniej niż trzy miesiące na zakończenie dochodzenia w tej sprawie. jeżeli sprzeciwy się potwierdzą, może wstrzymać przejęcie lub zażądać środków kompensacyjnych od Marsa, takich jak sprzedaż innych jednostek biznesowych.