Karolina Sulej, współkuratorka wystawy w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, udowodniła już swoimi książkami, iż o Zagładzie i Holokauście warto mówić z perspektywy ubioru i mody. System mody. Ubrania w strategiach przemocy i taktykach przetrwania w getcie łódzkim to opowieść o getcie, o którym mało kto wie, iż było też miejscem produkcji towarów dla Rzeszy – nie tylko dla armii, ale też dla niemieckich obywateli. Tutaj pracowali dawni łódzcy krawcy, kaletnicy, szewcy. Tu też powstawała najwyższej jakości konfekcja: sukienki, płaszcze, kostiumy oraz luksusowe dodatki: kapelusze, torebki, buty, galanteria skórzana czy pasmanteria. Niewolnicza praca, wykonywana w lęku przed śmiercią napędzała machinę nazistowskiej mody. „Jednocześnie w getcie trwała też osobista moda, uchwycona we wspomnieniach i prywatnych fotografiach – mimo wszystko, wymierzona w spojrzenie okupanta, które w Żydach widziało jedynie podludzi – była sposobem na pokazanie rezyliencji i woli życia” – mówi Karolina Sulej. Historyk, współkurator wystawy Paweł Michna dodaje: „Wśród prezentowanych na wystawie obiektów znajdują się między innymi dokumenty wizualne tworzone przez żydowskich artystów w konstruktywistycznej stylistyce, które miały na celu reklamować produkcję getta. Kolorowe, propagandowe materiały kreowały markę getta i ukazywały w pozytywnym świetle przymusową pracę uwięzionych w nim Żydów”. Materiały archiwalne dopełniają prace współczesnych artystów wizualnych.
3.04.2025–1.02.2026
System mody. Ubrania w strategiach przemocy i taktykach przetrwania w getcie łódzkim
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, ul. Piotrkowska 282
www.cmwl.pl

Fotografia ze zbiorów Muzeum Żydowskiego we Frankfurcie